Mikrorezydencja BDK #12 – Krzysztof freeze Ostrowski

data wpisu: 19.02.2019

“Na zajęciach z matematyki w ostatniej ławce siedzi rudy chłopak, który jak opętany stuka o blat palcami. Choć wzrok reszty uczniów skupia się na zapisywanym właśnie wzorze, on zupełnie nie zwraca na niego uwagi. Widzi tylko kątem oka jak ciąg liczb powoli zaczyna ściekać po powierzchni tablicy, mieniąc się kolorami, aż w końcu rozlewa się po podłodze niczym fraktalny wyciek z innego wymiaru. Wystraszeni uczniowie z pierwszych ławek odruchowo podnoszą nogi i wtedy daje się słyszeć rytm. Dźwięki, raz uwolnione, odbijają się od ścian sali, wciskają rojem w jej szczeliny, wirują w różnych kierunkach, aby w końcu wpaść prosto do ucha nauczycielki. Ta nie potrafi powstrzymać napływającej wściekłości – łapie Krzysztofa Ostrowskiego (numer w dzienniku – 28) za ucho i, omijając wyciek, wyprowadza go z klasy. Dzieje się tak już któryś raz z rzędu. Po latach chłopak wreszcie siada przed maszyną; przez ledwo uchylone okno wpada słabe światło, zasłona podryguje na wietrze, pochylony Krzysztof programuje rytm.”

Jest pogodna jesień 2018 i Ostrowski pojawia się ponownie, tym razem na winylu wydanym przez wytwórnię Jacka Sienkiewicza, Recognition. Eksperymentalna stylistyka “Primary Fluctuation” może być zaskoczeniem dla wielu śledzących płyty wydawane przez Jacka, choć na pewno można znaleźć wiele wspólnych cech twórczości obu artystów – jak dbałość o najdrobniejsze detale czy przebijający się w muzyce rodzaj poważnej melancholii. Płyta Ostrowskiego to futurystyczna polirytmia, pozostawiająca jednak sporo przestrzeni na groźne basy czy nieoczywiste sample, bliska estetyce połamanej fuzji techno i bass music promowanej z sukcesem przez wytwórnie w rodzaju Timedance czy Livity Sound. Cztery utwory (pięć w wersji cyfrowej) składają się na spójną, frapującą, wciągającą i zaskakującą płytę, która zapowiada serię wydawniczych niespodzianek przygotowanych przez Recognition na nadchodzące miesiące.

https://tinyurl.com/freezeostrowski

Koncert podsumowania dwunastej (kwadrofonicznej) Mikrorezydencji odbędzie się 8 marca 2019 r. (piątek)
o godz. 20.00 w Studio BDK (sala nr 204)
na II p. Katowice Miasto Ogrodów.

wydarzenie FB
Wstęp wolny!
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina.

Warsztaty BDK: Pure Data z Maciejem Połynko

data wpisu: 19.02.2019

Biuro Dźwięku Katowice i gość specjalny Maciej Połynko zaprasza na trzyczęściowe warsztaty mające na celu zaznajomienie uczestników ze środowiskiem Pure Data, powszechnie dostępnego, bezpłatnego narzędzia do programowania dźwięku stosowanego zarówno w praktykach artystycznych jak i w branży gier komputerowych. Uczestnicy warsztatów od podstaw poznają metody zaawansowanej syntezy dźwięku, przetwarzania go oraz tworzenia własnych interface’ów. Celem warsztatów jest też sama promocja Pure Data jako narzędzia do innowacyjnej kreacji dźwięku oraz łączenia ze sobą różnorodnych narzędzi hardware’owych i software’owych.


W trakcie trzech spotkań zajmiemy się:

1) Wprowadzeniem do środowiska Pure Data (2 marca 2019 r.)

2) Technikami syntezy dźwięku w oparciu o środowisko Pure Data (27 kwietnia 2019 r.),

3) Możliwościami tworzenia własnych interfejsów w środowisku Pure Data (25 maja 2019 r.).


Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Link do formularza zgłoszeniowego >>>>> https://goo.gl/forms/DP5sYL5G0n2vCo2N2


Zgłoszenia przyjmujemy do godz. 12:00, 25 lutego 2019 r.
Liczba miejsc jest ograniczona.
Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach powiadomimy drogą mailową 26 lutego.

————————————————————

Maciej Połynko – artysta audiowizualny, pracuje ze światłem, dźwiękiem i video. Jest autorem instalacji interaktywnych, dźwiękowych i video, zajmuje się muzyką elektroniczną, improwizowaną i field recordingiem, realizuje oprawy wizualne i dźwiękowe na potrzeby spektakli teatralnych. Pod pseudonimem Piołun realizuje solowy projekt muzyczny oparty na dźwiękach syntetyzowanych za pomocą autorskich instrumentów software’owych. Współzałożyciel Centrum Badania Możliwości. Jego prace były prezentowane m.in w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK), Galerii EL w Elblągu, Galerii „Tworzę Się” w Szczecinie, Pracowni Sztuki Zaangażowanej „Rewiry”, Muzeum Częstochowskim, Muzeum Woli (Warszawa), Galerii Labirynt w Lublinie, czy Tabačka Kulturfabrik w Koszycach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012) oraz Prezydenta Miasta Lublin (2016).

Wykład performatywny: Historia zestawu perkusyjnego…

data wpisu: 05.02.2019

Tegoroczny cykl spotkań rozpoczynamy wykładem performatywnym Krzysztofa Topolskiego pt. „Historia muzyki popularnej przez pryzmat zestawu perkusyjnego”.

Zestaw perkusyjny wymyślono na potrzeby muzyki tanecznej, około 100 lat temu. Jego geneza łączy się nierozerwalnie z ewolucją jazzu i muzyki popularnej tworzonej wśród afroamerykańskiej społeczności w USA. Podobno pierwszy tzw. backbeat w całym utworze, dominujący od początku do końca (co dziś w rocku, popie czy hip-hopie jest więcej niż regułą), zagrano i nagrano w okolicach roku 1948.

Gdy muzyka popularna jak swing, blues oraz wczesne formy rock and rolla były jeszcze dość wyraźnie spokrewnione rytmicznie określano je całościowo mianem rhythm and blues. Zjawisko to zawierało w sobie wszystko co Czarna Muzyka miała do zaoferowania. Wzbogacano je też często elementami rytmiki latyno-amerykańskiej i wtedy też wśród rytmów granych na zestawie królowało tzw. shuffle, a każdy perkusista musiał posiadać ten stylowy i wyrazisty groove w swoim arsenale. Ten bardzo istotny moment w rozwoju zestawu perkusyjnego stał się inspiracją do powstania niniejszego wykładu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

14.02.2019
godz. 18:00

Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów
w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Krzysztof Topolski – perkusista, improwizator, ekolog akustyczny, edukator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay 2014 oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzył rojekt Arszyn / Duda. Z Adamem Witkowski (Nagrobki) i Wojtkiem Juchniewiczem (Trupa Trupa) tworzy grupę Wolność, z Robertem Skrzyńskim (Micromelancolie) nagrał płytę Radar. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado ABC, Plg, Konkretourist, Pwalacz Perski, Plaża Zachodnia.

Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011) oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku – rezydencja w Ohio Sate University School of Music (2013). Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie (2013) . Brał udział w wielu festiwalach m.in : Sanatorium Dźwięku, Narracje, CoCArt, Unsound, Line_in : Line_out, Wien Modern, Stimul, Echofluxx, Jazz and Experimental Music from Poland, Dni Muzyki Nowej, Lublin Jazz Festival.

Grał na perkusji w zespołach: Kobiety, Night Come, Red Rooster, był założycielem wraz M.bunio.S grupy Ludzie. Współpracuje, współpracował lub występował okazjonalnie z takimi artystami, muzykami, kuratorami lub grupami jak: Wojciech Jachna, Tomek Gadecki, Maciej Sadowski, Micromelancolie, Zorka Wollny, Anna Friz, Johannes Bergmark, Patryk Lichota The Fuse Factory, Columbus Duo, Mariusz Waras, Laurenz Theinert, Daniel Muzyczuk, Michał Libera, Piotr Kurek, Wojtek Kurek, M.bunio.S, Emiter, Thomas Lehn, Andrew Sharplay, Mikołaj Trzaska, Wojtek Juchniewicz, free103point9, Krzysztof Pawłowski, Wojtek Mazolewski, Ania i Adam Witkowscy, Lukas Jiricka, Tomasz Ziętek, Martin Blazicek, Łukasz Kos, Maciej Wojnicki, Natalia Grzebała, Michał Borczuch, Mazzoll, Tomek Kopcewicz, Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Iwona Zając, Maciej Chodziński, Teatr Amareya, Dźwiękospacery.

krzysztoftopolski.wordpress.com

Mikrorezydencja BDK #11 – Grupa Etyka Kurpina

data wpisu: 10.01.2019

Nowy Rok rozpoczynamy od zaspokojenia niedosytu po wyśmienitym koncercie Grupa Etyka Kurpina w Parku Boguckim podczas zeszłorocznej edycji Biura w Parku. Odpowiedzialny – Adam Frankiewicz przybywa na 5-dniową rezydencję do studia BDK, gdzie przygotuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym.

Grupa Etyka Kurpina wykonuje eksperymentalny montaż taśm magnetycznych na żywo. Korzystając z próbek wyciętych z porzuconych kaset magnetofonowych i VHS, starych nagrań radiowych buduje swoiste słuchowiska używając analogowych odtwarzaczy reporterskich. Tło zdarzeń dźwiękowych stanowią nagrania terenowe, improwizację na pętlach taśmowych i sprzężenia zwrotne. Inspiruje się dokonaniami twórców związanych ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Do dziś zaprojektował i nagrał dziesiątki kolaży dźwiękowych wydanych na 8 albumach w duchu D.I.Y.
grupaetykakurpina.bandcamp.com/
www.soundcloud.com/adamfrankiewicz
www.vimeo.com/grupaetykakurpina

Koncert podsumowania dziesiątej Mikrorezydencji odbędzie się 18 stycznia 2019 r. (piątek) o godz. 20.00 w Studio BDK (sala nr 204) na II p. Katowice Miasto Ogrodów.

Wstęp wolny!
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !

Mikrorezydencja BDK #10 – Miasto, Masa, Maszyna

data wpisu: 26.11.2018

Mikrorezydencja BDK #10: Miasto, Masa, Maszyna

Krakowska spec grupa od improwizacji przybywa do Katowic na test bojowy.
Aheloy!, Chino i Yamaha FT, doświadczeni w graniu całonocnych sesji live i po odbytym turnusie naukowym w syntezatorowni Worm w Rotterdamie, zainstalują się na kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowy w studiu BDK. Dostają 5 dni na wprowadzenie formy elektronicznej improwizacji na nowy poziom. Na koncert podsumowujący zapraszamy 7 grudnia o godz. 20:00

Mikrorezydencjie artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ) i Nicola Ratti.

Koncert podsumowania dziesiątej Mikrorezydencji odbędzie się 7 grudnia 2018 r. (piątek) o godz. 20.00 w Studio BDK (nr 204) na II p.
Katowice Miasto Ogrodów.

Wstęp wolny

———————————————————————————————————
Aheloy! – projekt powstały w 2014 roku, którego muzyka łączy w sobie oniryczne motywy, sample i tekstury oparte na niespokojnych, hałaśliwych rytmach automatów perkusyjnych. Do tej pory prezentował swoją twórczość na wydanej wraz z krakowską Vasaną split kasecie, dostępnej na imprezach, duszną, pełną sennych motywów płycie s/t oraz na hałaśliwo-tanecznym albumie IF wydanym przez oficynę Super. Odpowiada za cykle Wyraj oraz Zimowisko organizowane w krakowskim klubie Bomba, na których prezentuje łagodniejsze odmiany muzyki elektronicznej. Współtworzy wiosenno-letni cykl słuchowisk Krajobrazy w zielonych przestrzeniach Krakowa. Poza działalnością solową, łączy siły w studio wraz z producentem Yamaha FT, a na scenie z wcześniej wymienionym oraz Chino tworzą trio grające w formie wielogodzinnych, improwizowanych setów klubowych.
https://soundcloud.com/aheloy

Chino – producent i performer muzyczny, grafik. Miłośnik gór. Dorastając w otoczeniu szarości Katowic lat 90-tych szybko uległ magnetyzmowi graffiti oraz muzyki, która często mu wówczas towarzyszyła – klasycznego electro i industrialu. Te wczesne zainteresowania poprowadziły go w kierunku studiów na katowickiej ASP, gdzie obecnie pracuje, oraz ku eksperymentom z dźwiękiem – począwszy od wczesnych doświadczeń z mikro-samplingiem, poprzez odkrycie dla siebie syntezy analogowej, aż do głębokiego zanurzenia w praxis występów na żywo, obejmujących zarówno gwałtowne wybuchy technologicznej energii, jak i całonocne, wielowątkowe improwizacje.  Pozostaje performerem również w studiu, nadając swoim nagraniom spontaniczny charakter występów na żywo. Stale podejmuje próby przekroczenia czystej narzędziowości swojego muzycznego machinarium tak, aby przemawiało jego własnym głosem – szorstkim i surowym, ale bezpośrednim i szczerym.  Współtworzy wreszcie Radar – dawniej klub, obecnie kolektyw oraz cykl imprez – gdzie oprócz regularnych występów odpowiada za wizualny charakter projektu, zgodnie ze swoją filozofią pracy na styku muzyki i sztuki. Poza występami w całej Polsce odwiedził również Kazachstan, Tadżykistan, Ukrainę, Rosję, Gruzję, Izrael, Albanię oraz Niemcy. Jego dyskografia obejmuje wydawnictwa dla Recognition, S1 Warsaw, Holger, Altered States Tapes i Shtum.
https://soundcloud.com/chinoradar

Yamaha FT – związany jest od prawie dekady z krakowska sceną, gdzie współtworzył szereg kolektywów, z którymi organizował imprezy taneczne. Sam zajmuje się produkcją muzyczną i improwizacją na żywo. Jego styl łączy w sobie tradycje muzyki techno, house, dub i ambient oraz własne poszukiwania dźwiękowe. Jego dotychczasowe produkcje pojawiły się w katalogach takich wytwórni jak Transatlantyk, Non Liquet, The Very Polish Cut-Outs i Rotten Periodicity
https://soundcloud.com/yamaha_freeride_team

Tracklista #12 – Korzenie, kontynuacje

data wpisu: 22.11.2018

Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy
na dwunaste spotkanie z Tracklistą Marcina Dymitera,
pt. „Korzenie, kontynuacje – wracamy do początku (roots, folk).

Terminy folk, etno, muzyka ludowa, neofolk czy muzyka in crudo tak bardzo zbliżają się do siebie, że trudno odróżnić ich sensy i znaczenia.Jak rozumieć wzrost zainteresowania kulturą ludową, które wyraża się w strojach muzyce pop, fascynacji tańcami i obrzędami.Co inspiruje człowieka w danym kręgu kulturowym, do tego, aby kierował się w stronę „źródła”? Czy to pierwotna energia zmieniającego się pulsu, improwizacja i wokalny trans? Tam są początki rocka, bluesa i jazzu.Czego szukamy w dźwiękach nam bliskich i tych egzotycznych?
~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej. 

Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.

www.test.biurodzwieku.pl/emiter/
www.emiter.org/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się 13 grudnia
na II p. Katowice Miasto Ogrodów 
w Studio BDK (nr 204) godzina. 18:00
Wstęp wolny

Tracklista #11 – Siła głosu

data wpisu: 06.11.2018

Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy
na jedenaste spotkanie z Tracklistą Marcina Dymitera, pt. „Siła głosu – wokół muzyki wokalnej”.

Głos to prawdopodobnie jeden z najstarszych instrumentów. Co przetrwało z jego pierwotnej siły wyrazu. Posłuchamy muzyki z różnych części świata i sprawdzimy czy siła głosu to nadal moc. Czy głos to narzędzie do eksperymentów, improwizacji? 
~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej. 

Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.

www.test.biurodzwieku.pl/emiter/
www.emiter.org/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się 22 listopada
na II p. Katowice Miasto Ogrodów 
w Studio BDK (nr 204) godzina. 18:00
Wstęp wolny

Warsztaty – Read Only Memory (ROM)

data wpisu: 31.10.2018

Biuro Dźwięku Katowice i gość specjalny Marcin Lenarczyk (Dj Lenar) zapraszają na warsztaty pt. ROM (Read Only Memory), podczas których w ręce uczestników trafi biurowe archiwum dźwięków.

Gromadzone od czterech lat nagrania z warsztatów, improwizowanych sesji oraz koncertów posłużą jako materiał wyjściowy do stworzenia autorskich kompozycji, kolaży i remiksów, które wejdą w skład planowanego przez Biuro wydawnictwa CD.

Przyjrzymy się zarówno podstawowym procesom obróbki dźwięku jak i zaawansowanym technikom samplingu m.in pitch-shifting, time stretching, wavescaning, bit-reduction czy synteza granularna. Współprowadzący warsztaty DJ Lenar przybliży nam własne techniki turntablistyczne i opowie o historii Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, w którym pionierzy polskiej elektroniki tworzyli swoje kompozycje plądrując zapisy z taśmach magnetofonowych.

Do indywidualnej pracy na warsztatach wystarczy laptop i para słuchawek. Inne urządzenia wedle uznania. Do użytku wszystkich, tradycyjnie zostaną również przygotowane stanowiska ze sprzętem analogowym.

Zainteresowanych zapraszamy do wypełnienia formularza zgłoszeniowego: https://tiny.pl/g3hlf

Termin wysyłania zgłoszeń: 4 listopada.

Warsztaty są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona.
Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach powiadomimy drogą mailową do dnia 6 listopada.

Tracklista #10 – Warszawska Jesień

data wpisu: 09.10.2018

Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych 18 października
zapraszamy na dziesiąte spotkanie z Tracklistą Marcina Dymitera, 

pt. „Kronika dźwiękowa – Warszawska Jesień”

Pierwsze powakacyjne i już jesienne spotkanie w ramach Tracklisty odbędzie się wokół Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Festiwal powstał w 1956 roku z inicjatywy dwóch kompozytorów: Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego. Od tego czasu jest to największy festiwal o randze międzynarodowej poświęcony Muzyce współczesnej, a w jego ramach wykonywane były utwory najważniejszych kompozytorów: Arnolda Schönberga, Albana Berga, Antona Weberna, Edgara Varese’a oraz Beli Bartóka i Igora Strawińskiego, a także awangardystów – Pierre’a Bouleza, Luigiego Nona, Brunona Maderny i Johna Cage’a.
~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej. 

Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.

www.test.biurodzwieku.pl/emiter/
www.emiter.org/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się na II p. Katowice Miasto Ogrodów 
w Studio BDK (nr 204) godzina. 18:00
Wstęp wolny

Historia polskiego sound artu

data wpisu: 25.09.2018

 

W ramach cyklu Wykładów BDK zapraszamy na spotkanie z Radkiem Sirko, który opowie o losach polskiego sound artu.

Sound art, audio art, sztuka dźwięku, sztuka mediów dźwiękowych, arte sonoro, klangkunst. Intermedialne działanie artystyczne nastawione na wytworzenie dźwiękowego artefaktu: rzeźby, obiektu, instalacji, przedmiotu, instrumentu, sytuacji, symulacji bądź całego akustycznego środowiska. Jako osobna dyscyplina artystyczna sound art pojawił się pod koniec XX wieku, jednak jego przejawy dają się odnaleźć już w średniowiecznych automatonach. W ramach wykładu postaramy się prześledzić rozwój oraz tendencje dominujące w rodzimej sztuce dźwięku. Zastanowimy się czy można mówić o szkołach, tradycjach bądź też reprezentacyjnych nurtach sound artu uprawianego przez polskich artystów.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Spotykamy się 4 października 2018 r.,
na II p. Katowice Miasto Ogrodów w sali BDK (nr 204)
godzina 18:00
Wstęp wolny!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Radek Sirko – producent i realizator dźwięku, muzyk, kulturoznawca, teoretyk, doktorant na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Stypendysta MKiDN, autor filmu Pogłos/Reverberation, nagrywa i występuje jako Duy Gebord, współprowadzi label Audile Snow i współorganizuje cykl imprez Umór. Często współpracuje z Glissandem, Biurem Dźwięku Katowice i Oramics.
duygebord.bandcamp.com
audilesnow.bandcamp.com