Mikrorezydencja BDK #21: Mikuláš Odehnal aka Lišaj

data wpisu: 22.05.2023

Zapraszamy na wydarzenie podsumowania 21. Mikrorezydencji BDK, której gościem jest Mikuláš Odehnal aka Lišaj reprezentant czeskiej sceny muzyki elektronicznej.

Lišaj pracuje głównie z abstrakcyjnymi warstwami, noisem i środkami melodycznymi w powolnej, gęstej i często masowo rytmicznej ścianie dźwięku. Jego albumy Szara (2015) i Mezina (2018), wydane przez wytwórnię Genot Center, przetwarzają oryginalne połączenie nagrań terenowych, dronowych tekstur, powolnych bitów i niepokojącego hałasu oraz swobodnego poruszania się między gatunkami. Muzyka projektu Lišaj jest w dużej mierze abstrakcyjna, ale w znacznej części opiera się na konkretnych dźwiękach i różnych ich manipulacjach. Przez lata Lišaj dzielił scenę z takimi projektami jak Nadja, Om, Demdike Stare, Mohammad, Graham Lambkin czy Gnod.

„Mezina” album (2018): https://genot.bandcamp.com/album/mezina
https://shmyzem.bandcamp.com
https://www.facebook.com/lisajsound/

Wydarzenie podsumowania: 26 maja 2023 r. o godz. 19:00
Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. Studio BDK
Wstęp wolny!

Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w wielokanałowym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański i Paulina Pikiewicz.

Mikrorezydencja BDK #20: Paulina Pikiewicz

data wpisu: 23.04.2023

W wiosennej atmosferze powrotu do życia zapraszamy na wydarzenie podsumowania #20 Mikrorezydencji BDK, w ramach której
gościć będziemy Paulinę Pikiewicz – radiową „multiinstrumentalistkę”, reportażystkę, autorkę słuchowisk i publicystkę.

Paulina od początku kwietnia, w siedzibie BDK pracować będzie nad scenografią, aranżacją i udźwiękowieniem do autorskiej gry pt. Bagnisko 4: Trzęsawiska władzy. Jak pisze autorka:

„Bagnisko 4: Trzęsawiska władzy jest odnowioną wersją starego hitu Bagnisko 3: Dziki bór. Recenzenci okrzyknęli serię Bagnisko jako przełom w zakresie rozwoju gier z gatunku BIO-RTS. Podobnie jak w poprzednich częściach, akcja Bagnisko 4: Trzęsawiska władzy skupia się na rozwoju 4 ras: cisi Młakanie, krzykliwe Płotusy, omamłane Cibrowotnis i charczący przedstawiciele Gruntinezji walczą o dominację Wyspy Sucha Skała, by przejąć władzę nad produkcją Amoniaku.
NOWOŚĆ! 4 edycja gry wprowadza tryb kożucha roślinnego, co wpływa m.in. na stabilizację portów Amoniaku. Nowatorska mechanika symulacji bagna czyni rozgrywkę jeszcze bardziej realistyczną.”

Wydarzenie podsumowania Mikrorezydencji odbędzie się w niedzielę 28 kwietnia 2023 r. o godz. 18:00 w Studio BDK.
Wstęp wolny!

Paulina Pikiewicz – radiowa multiinstrumentalistka, reportażystka, autorka słuchowisk, podcasterka, lektorka, publicystka. Absolwentka filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim i organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej
na Krakowskiej Akademii. Współzałożycielka i główna menadżerka internetowego Radia Klang. Jest absolwentką pierwszego
w Polsce kursu reżyserii radiowej organizowanego przez Teatr Polskiego Radia i Szkołę Wajdy w ramach, którego stworzyła słuchowisko dyplomowe na podstawie dramatu T.Różewicza – „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja”, nominacja na festiwalu „Dwa Teatry 2021”.
W Radiu Klang prowadzi także cykl audycji kulturalnych – „Złoty Karczoch” oraz dokumentalnych, “Zawód: reporter”, a wspólnie z Weronika Stencel kontynuuje eksperymentalne audycje „PĘPĘPĘ”, które wcześniej emitowane były w Radiu Ujot.fm i Radiu Kapitał. Od 2021 roku publikuje również dla magazynu “Glissando”, na łamach którego debiutowała tekstem – „Radiophrenia. Czy potrzebujemy manifestu współczesnej sztuki dźwiękowej?” Jest również autorką wystawy, pt. „Jeszcze będzie gorzej. Ale damy radę. LOL.” w Galerii Minus 1.artspace w Katowicach. W ramach wystawy powstało słuchowisko, pt. „Moja Babcia Mówi Mi Ze Będzie Gorzej”. W latach 2018-2021 Reporter Polskiego Radia Katowice, gdzie zajmowała się publicystyką kulturalną, realizowała również reportaże, a w 2019/2020 była wydawcą i prowadzącą audycji młodzieżowej – „Czas na nas”. W latach 2018-2021, tworzyła audycje kulturalne dla Programu 2 Polskiego Radia oraz Radiowego Centrum Kultury Ludowej.

Biuro w Elektroklubie 8

data wpisu: 15.02.2023

W ramach 8. edycji ElektroKlubu zapraszamy Was 18.02.2023 r. do przestrzeni wypoczynkowej Biura Dźwięku Katowice, gdzie DJ set katowickiego duetu Krystian Kur* pomoże Wam osiągnąć odmienne stany świadomości.
Zalecana pozycja: horyzontalna
Czas operacyjny: 00:30 – 04:30

*Krystian Kura przedstawia Karambol. Zgodnie z regułami mało popularnej obecnie gry w kulečník należy oczekiwać licznych zderzeń, podczas których stopy muszą pozostać na podłożu (w tym wypadku, wyjątkowo zostanie dopuszczona pozycja leżąca). Duet Krystian Kura zaprezentuje rozgrywkę w karambol 1-bandowy, w którym bila musi dotknąć bandy co najmniej raz przed zderzeniem. W kolejnych etapach występu nastąpią próby rozegrania karambolu 3-bandowego oraz tzw. straight rail.

Więcej danych o Elektroklub8: https://www.facebook.com/events/2663712593766280

Mikrorezydencja BDK #19: Maciej Wirmański

data wpisu: 01.12.2022

19. gościem Mikrorezydencji BDK będzie Maciej Wirmański, field recordysta, artysta dźwiękowy, sound desinger, muzyk. W swojej twórczości zajmuje się zależnością między pamięcią (zarówno osobistą, jak i społeczną) a dźwiękiem. Z nagrań terenowych tworzy wielowarstwowe kompozycje, w których zjawiska szumowe wysuwają się na pierwszy plan. Kolekcjoner zepsutych instrumentów do rejestracji i generowania dźwięku.

Jako Goralenvolk tworzy harsh noise. Prowadzi label Szara Reneta, wydający przede wszystkim nagrania terenowe, muzykę improwizowaną, słuchowiska i noise. Okazyjnie pracuje jako dziennikarz i krytyk muzyczny.

https://szarareneta.bandcamp.com/
https://maciejwirmanski.bandcamp.com/

Koncert podsumowania Mikrorezydencji odbędzie się w niedzielę 11 grudnia 2022 r. o godz. 18:00 w Studio BDK.
FB: https://fb.me/e/2rSMdGLAC

Wstęp wolny!

Magisterelektronik – warsztaty

data wpisu: 29.11.2022

Magisterelektronik – podstawy elektroniki, eksperymenty z zakresu hardware-hacking i tworzenia interaktywnych układów generujących.

Biuro Dźwięku Katowice we współpracy z ASP w Katowicach zaprasza na eksperymenty z elektroniką. Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawowe komponenty elektroniczne i zasady przetwarzania napięć elektrycznych. Nauczą się lutować, odczytywać schematy i przekładać je na płytki prototypowe. Będą mieli okazję zbudować własne, prymitywne instrumenty elektro-akustyczne z wykorzystaniem prostych układów scalonych i paneli słonecznych. Spróbują szczęścia w cirucit-bendingu (eksperymentalnym modyfikowaniu instrumentów elektronicznych). Poznają zastosowanie powszechnie stosowanych mikrokontrolerów używanych w projektach łączących software i hardware. Nie pominiemy również instruktażu budowania własnych kabli i prawidłowego ich zwijania!

Mamy pięć miejsc otwartych dla każdego.
Przeczytaj i wypełnij formularz zapisowy (do 2 grudnia).
https://forms.gle/1NH9YXDm3HNHtkwh7

info:
WARSZTATY 6–9 grudnia
prowadzący: Piotr Ceglarek, Jan Dybała
miejsce: ASP w Katowicach, ul. Raciborska 50
godziny: 8:50–17:10 x 4 dni (godziny obejmują godziny kontaktowe i pracę własną studentów)
Warsztaty na ASP realizowane są w ramach programu studiów magisterskich dla studentów kierunków projektowanie graficzne i wzornictwo 1 i 2 rok (limit 10 osób)
Miejsca dodatkowe proponowane przez Biuro Dźwięku – za pośrednictwem formularza online. (limit 5 osób).

Organizatorzy: Biuro Dźwięku Katowice, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Partner: Fundacja Soundscape

Marcin Dymiter: Notatki z terenu – spotkanie autorskie + Soundscape set 2.0

data wpisu: 15.11.2022

Zapraszamy Was ponownie na spotkanie autorskie z Marcinem Dymiterem poświęcone zbiorowi miniesejów pt. „Notatki z terenu” dedykowanych wielopoziomowemu postrzeganiu przestrzeni poprzez dźwięk. W ostatnim, kwietniowym spotkaniu w BWA nie udało się uczestniczyć wielu osobom dlatego zdecydowaliśmy się powtórzyć je teraz w naszej siedzibie.

Rozmowę poprowadzi: Paulina Pikiewicz, a po spotkaniu, po krótkiej przerwie zaprosimy Was na Soundscape set w wykonaniu Marcina.

Kiedy: 24.11.2022 g. 18:00
Gdzie: Studio BDK

Soundscape set jest dźwiękowym „czytaniem” miasta, jego architektury, polemiką z ideą rozrywkowych live setów granych w przestrzeni publicznej. Odnosząc się do kulturowego idiomu dj’a oraz sound systemu, soundscape set przywołuje kategorię dźwięków „nieobecnych” lub takich, które nie przystają do rozrywkowej konwencji. Każdy soundscape set jest unikatowy, specjalnie przygotowany i merytorycznie powiązany z otoczeniem, architekturą i daną sytuacją. Miasto nie pozostawia „wolnemu” dźwiękowi zbyt wiele przestrzeni.

„Nasze miasta utraciły niestety jakiekolwiek echo. Szerokie, otwarte przestrzenie współczesnych ulic nie odbijają dźwięku, we wnętrzach współczesnych budynków dźwięki są zaś pochłaniane i poddawane cenzurze. Zaprogramowane nagrania z muzyką w centrach handlowych i przestrzeniach publicznych wykluczają możliwość akustycznego uchwycenia skali przestrzeni. Nasze uszy zostały oślepione.” – Juhani Pallasmaa
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.
Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), mikro_makro (Słupsk, Flensburg). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiada za muzykę i opracowanie dźwiękowe. Współpracował także z Joanną Rajkowską, Elżbietą Jabłońską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec.
Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Mikrorezydencja BDK #18: Anna Zaradny

data wpisu: 10.11.2022

18. gościem Mikrorezydencji BDK będzie Anna Zaradny, artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, współtwórczyni festiwalu oraz wydawnictwa Musica Genera.

W swoich realizacjach Anna posługuje się środkami abstrakcji, mikro obiektami dźwiękowymi i architektonicznymi, światłem i przestrzenią, kreując środowiska akustyczne pozwalające widzom stawać się częścią dzieła i dotknąć architektury na poziomie dźwięku badając niewerbalne sposoby ekspresji poprzez narracje czy idee.

https://culture.pl/en/artist/anna-zaradny
https://annazaradny.bandcamp.com/

Koncert podsumowania Mikrorezydencji odbędzie się w piątek 18 listopada 2022 r. o godz. 20:00 w Studio BDK
Wstęp wolny!
informacje o wydarzeniu:
https://fb.me/e/1YvUgGcpO

Kino dla ucha – Chinaski dj set

data wpisu: 03.11.2022

„Kino dla ucha” to projekt zainicjowany przez nieżyjącego już muzyka sceny eksperymentalnej Konrada Chyla. Podczas katowickiego spotkania przybliżymy słuchaczom temat muzyki konkretnej i akuzmatycznej. Półtoragodzinny, ontologiczny set Chinaskiego zawierać będzie zarówno utwory klasyków „musique concrete” (Pierre Henry, Luc Ferrari, Michel Chion) oraz współczesnych twórców, którzy kierują ten gatunek w stronę muzyki elektroakustycznej, sztuki dźwięku i dj’skiego eksperymentu (Jason Kahn, ErikM, Mario de Vega).

Chinaski – dj związany z projektami Sonic Phenomena, Snus, Opera Histeria, Kino dla ucha, Ruur. Obecnie zajmuje się muzyką konkretną, eksperymentalną i elektroakustyką. Założyciel klubu Prepar.
soundcloud.com/chinaskidj
ruur.bandcamp.com

Kiedy: 4 listopada 2022 r., godz. 19:00
Miejsce: Biuro Dźwięku Katowice, II p. KMO
Wstęp wolny!

Koncert audiowizualny: Robert Curgenven & Kat McDowall: SPECTRES

data wpisu: 26.09.2022

Przy okazji Katowickiej Nocy Galerii zapraszamy  30 września 2022 r. na dwa wydarzenia: koncert audiowizualny SPECTRES Roberta Curgenven & Kat McDowall oraz spektakl dźwiękowy L=10

Projekt SPECTRES to koncert audiowizualny i prezentacja kompozycji nagrań zarejestrowanych w postkomunistycznych polskich przestrzeniach i obiektach architektonicznych (m.in.Katowice Miasto Ogrodów).

Robert Curgenven – urodzony w Australii artysta dźwiękowy znany z autorskich albumów i instalacji dźwiękowych. Specjalizuje się w koncertach poświęconych przestrzeniom architektonicznym. Jego prace kładą nacisk na fizyczność, ucieleśnioną reakcję na dźwięk i jego zgodność z lokalizacją, powietrzem, pogodą i architekturą. Artysta eksperymentuje z fizycznym wymiarem dźwięku, badając nie tylko wpływ dźwięku na ciało, ale też na postrzeganie przestrzeni i upływu czasu. Curgenven wyprodukował prace dźwiękowe i instalacje dla Galerii Narodowej Australii, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Palazzo Grassi w Wenecji, Transmediale w Berlinie oraz australijskiego Narodowego Archiwum Filmu i Dźwięku. Występował na żywo między innymi na festiwalach Sydney Festival (Sydney Town Hall), Maerzmusik (Kraftwerk Berlin), TodaysArt (Haga), Sonic Acts (Amsterdam), Ultrahang (Budapeszt), Gamma (Petersburg), Cork Midsummer. Został także zaproszony do współpracy z platformą SHAPE (Sound, Heterogenic Art and Performance in Europe) w 2019 roku.

Kathleen McDowall – artystka, której prace w takiej samej mierze obejmują abstrakcję i obiekty fizyczne, będące dowodem indywidualnego języka. Występowała solo w ramach Performance Art Oslo oraz rezydencji w Forte Marghera (Wenecja), Oxford Art Factory (Sydney). W 2019 roku współpracowała z Robertem Curgenvenem przy projekcie dźwiękowo-świetlnym AGENESIS, prezentowanym między innymi na festiwalach Insomnia (Tromsø), UHFest (Budapeszt), Gamma (Petersburg), OSA (Sopot).

Miejsce: Biuro Dźwięku Katowice, II p. KMO
Wstęp wolny!

Spektakl dźwiękowy: L=10 Ari Pekka Leinonen

data wpisu: 26.09.2022

Przy okazji Katowickiej Nocy Galerii zapraszamy na L=10 wielokanałowy spektakl dźwiękowy na trzynaście drewnianych, emitujących dźwięk kukiełek. Autor projektu – Ari-Pekka Leinonen jest absolwentem kierunku Dźwięk i Nowe Media (2015) na Aalto University School of Arts, Design and Architecture (Helsinki). Specjalizuje się w aranżacjach wykorzystujących samodzielnie skonstruowane, wielokanałowe systemy dźwięku.

www.instagram.com/amigoismyfriend

Spektakl L=10 prezentowany będzie 30 września dwukrotnie: o godz. 20:00 oraz o godz. 22:00
(po koncercie Roberta Curgenven & Kat McDowall w BDK, g. 21:00, s. BDK II p. KMO)

Wstęp wolny!

Miejsce: Jazz Klub Hipnoza
Organizator: Biuro Dźwięku Katowice

Projekt helsińskiego artysty prezentowany jest dzięki wsparciu: Sound Development City, Frame Contemporary Art Finland and Arts Promotion Centre Finland

 

This message was brought to you by a gateway to solar trance
leave your earthly fears behind and step in:

NO_RIGID_SELF_EVIDENT_USER_INTERFACE
EMBRACE::NEW::EXPERIMENT
MELT YOUR IDEALS ONE BY ONE
**exploding ideals**
eternal incompleteness
No GUARANTEED results
only experimental acts
complete redefinition
VAST REVISION
stay vigilant