Biuro w Sanatorium 12–14.08.2022

data wpisu: 03.08.2022

Biuro w Sanatorium II

Biuro Dźwięku Katowice wraca do Sokołowska zaprezentować kolejny etap zainicjowanych w 2015 roku eksperymentów z wielokanałową emisją dźwięku. Tym razem z prototypem systemu, który od klasycznej kwadrofonii ewoluował w stronę para ambisonicznego Akusmonium.

Kuratorzy Biura – Piotr Ceglarek, Jan Dybała wraz zaproszonymi artystami zamierzają obejść limity czasoprzestrzenne tradycyjnego koncertu i instalacji. Tworząc tymczasowe laboratorium, w którym improwizacja i nielinearna, elektroniczna automatyka zlewa się z implementacją samego systemu emisji i rozmyślaniami nad istotą czasu.

 

ENG:

Biuro Dźwięku Katowice returns to Sokołowsko to present the next phase of experiments with multi-channel sound initiated in 2015. This time with a prototype of a system that evolved from classical quardrophony towards a pseudo ambisonic Acusmonium.

The curators of the Biuro – Piotr Ceglarek, Jan Dybała together with invited artists intend to circumvent the space-time limits of the traditional concert and installation. Spontaneously creating a field for reflection on the essence of time, powered by non-linear electronics.

 

biurodzwieku.pl

www.facebook.com/biurodzwieku

vimeo.com/biurodzwieku

towar-b.com

 

#biurodzwieku

#soundscape

#soundart

#electronic music

#immersive audio

#surroundsystem

#synthesis

#changestate

#simulation

#organicclockwork

#feedback

Wykłady BDK: Radek Sirko – Pozaaudialne peryferia dźwięku cz.II

data wpisu: 08.06.2022

Zapraszamy na drugie spotkanie z cyklu wykładów dr Radka Sirko oscylujących wokół pracy doktorskiej „Pozaaudialne manifestacje i epifenomeny dźwięku. Intermedialność i multisensoryczność sygnałów audio”.

W trakcie spotkań, które odbędą się Kinie R50 ASP Katowice (Raciborska 50), Radek opowie o swojej twórczości, poszukiwaniach i obszarach badawczych, na które składają się między innymi eksperymenty na styku muzyki i sztuk wizualno-przestrzennych, dźwiękowy konceptualizm, akustyczna mediologia, sound art oraz technologie audialne.

Podczas drugiego spotkania porozmawiamy o infradźwiękach i początkach badań nad nimi. Przybliżymy również zjawisko cymatyki i spróbujemy zrekonstruować eksperymenty Chladniego.

Celem wykładów jest odejście od prymatu ucha, jako domyślnego medium w interpretacji dźwiękowych fenomenów oraz zwrócenie uwagi na plastyczność fal akustycznych.

Radek Sirko – artysta dźwiękowy, producent i realizator, kulturoznawca, wykładowca akademicki. Od 2011 roku regularnie wydaje albumy z eksperymentalną muzyką elektroniczną, głównie pod pseudonimem Duy Gebord. Jego utwory można znaleźć na wielu krajowych i zagranicznych kompilacjach; występował na żywo m.in. na festiwalach Tauron Nowa Muzyka, Unsound czy Cocart oraz na licznych wydarzeniach cyklicznych, takich jak Brutaż czy Fala Dźwięku. Od 2015 współprowadzi label Audile Snow, w którym wydaje młodą polską elektronikę na kartach microSD. Autor filmu Pogłos/Reverberation (2015), członek kolektywu muzyczno-aktywistycznego DESTITUTE, wielokrotnie współpracował z magazynem Glissando, kolektywem Oramics i domem mody i sztuki BAZAR. Doktor intermediów Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, autor audycji muzycznej Run Out Of Music, archiwizuje śląską architekturę socmodernistyczną i sztukę w przestrzeni publicznej na profilach @katosmos i @tychy_budowlanych. Lubi stare polskie przygodówki.

Wstęp wolny!

ASP Katowice | Kino | Raciborska 50 | 14.06.2022 g. 18:00

Mikrorezydencja BDK #17: Justyna Stasiowska

data wpisu: 31.05.2022

17. gościem rezydencji BDK jest Justyna Stasiowska – specjalistka od syntetycznych pejzaży dźwiękowych.
W tymczasowym laboratorium Justyna przeprowadzi eksperyment z „meteorologii dźwięku” i „zjawisk panoramicznych”.
Polecamy wszystkim synoptykom, meteopatom oraz studentom w ramach odpoczynku od sesyjnej burzy.
#Violent Ambient
#Fake Soundscape
#Synthetic Nature

W związku z tym, że nasza siedziba nadal wykorzystywana jest na potrzeby punktu recepcyjnego, dzięki uprzejmości ASP Katowice koncert podsumowania mikrorezydencji Justyny odbędzie się w Laboratorium Obrazu Ruchowego i Interakcji (LORI)
przy ul. Raciborskiej 50.

Wstęp wolny!

Justyna Stasiowska – zajmuje się teorią poprzez dźwięk występując w roli kompozytorki, artystki dźwięku, sound designerki oraz publikując w czasopismach naukowych i muzycznych. Redaktorka numeru tematycznego „#37: sound design” czasopisma „Glissando”. Jej instalacja dźwiękowa „Słodzenie” prezentowała była w ramach wystawy „Żarty żartami” (CSW Ujazdowski 2020). Jej materiał dźwiękowy został wydany przez wytwórnie Nawia Records w 2019 roku jako ep oraz jako część kompilacji w 2020 roku. Tworzy również sound design dla działań performatywnych oraz teatralnych.

 

SoundCloud Justyny dostępny TUTAJ 
Epka (Nawia Records) dostępna TUTAJ
Sound design dostępny TUTAJ

Wykłady BDK: Radek Sirko – Pozaaudialne peryferia dźwięku

data wpisu: 15.05.2022

Zapraszamy na cykl wykładów z dr Radkiem Sirko, który będzie oscylował wokół pracy doktorskiej „Pozaaudialne manifestacje i epifenomeny dźwięku. Intermedialność i multisensoryczność sygnałów audio”.

W trakcie spotkań, które odbędą się Kinie R50 ASP Katowice (Raciborska 50), Radek opowie o swojej twórczości, poszukiwaniach i obszarach badawczych, na które składają się między innymi eksperymenty na styku muzyki i sztuk wizualno-przestrzennych, dźwiękowy konceptualizm, akustyczna mediologia, sound art oraz technologie audialne.

Celem wykładów jest odejście od prymatu ucha, jako domyślnego medium w interpretacji dźwiękowych fenomenów oraz zwrócenie uwagi na plastyczność fal akustycznych.

Podczas pierwszego spotkania zastanowimy się nad dźwiękiem jako zjawiskiem fizycznym; przybliżymy sobie jego naturę i postaramy się odpowiedzieć na pytania czym jest (a czym nie jest) dźwięk, jakie są jego możliwości, parametry i funkcje. Prześledzimy również pierwsze kroki muzyki zachodniego kręgu kulturowego przez pryzmat jej funkcjonalności. Postaramy się zrekonstruować doświadczenie audialne w perspektywie klasycznych modeli z obszaru badań komunikologicznych oraz – wychodząc od filozofii, a kończąc na fizjologii – zrekonstruujemy proces słuchania.

Radek Sirko – artysta dźwiękowy, producent i realizator, kulturoznawca, wykładowca akademicki. Od 2011 roku regularnie wydaje albumy z eksperymentalną muzyką elektroniczną, głównie pod pseudonimem Duy Gebord. Jego utwory można znaleźć na wielu krajowych i zagranicznych kompilacjach; występował na żywo m.in. na festiwalach Tauron Nowa Muzyka, Unsound czy Cocart oraz na licznych wydarzeniach cyklicznych, takich jak Brutaż czy Fala Dźwięku. Od 2015 współprowadzi label Audile Snow, w którym wydaje młodą polską elektronikę na kartach microSD. Autor filmu Pogłos/Reverberation (2015), członek kolektywu muzyczno-aktywistycznego DESTITUTE, wielokrotnie współpracował z magazynem Glissando, kolektywem Oramics i domem mody i sztuki BAZAR. Doktor intermediów Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, autor audycji muzycznej Run Out Of Music, archiwizuje śląską architekturę socmodernistyczną i sztukę w przestrzeni publicznej na profilach @katosmos i @tychy_budowlanych. Lubi stare polskie przygodówki.

Marcin Dymiter „Notatki z terenu” – spotkanie autorskie + Soundscape set

data wpisu: 05.04.2022

Zapraszamy na spotkanie autorskie z Marcinem Dymiterem poświęcone zbiorowi miniesejów pt. „Notatki z terenu” dedykowanych wielopoziomowemu postrzeganiu przestrzeni poprzez dźwięk (g.16:00).

Po spotkaniu, o godz. 20:00 zapraszamy na Soundscape set w wykonaniu Marcina.

Wstęp wolny

Gdzie: BWA Katowice

https://fb.me/e/1qGQnfmJ2

Soundscape set jest dźwiękowym „czytaniem” miasta, jego architektury, polemiką z ideą rozrywkowych live setów granych w przestrzeni publicznej. Odnosząc się do kulturowego idiomu dj’a oraz sound systemu, soundscape set przywołuje kategorię dźwięków „nieobecnych” lub takich, które nie przystają do rozrywkowej konwencji. Każdy soundscape set jest unikatowy, specjalnie przygotowany i merytorycznie powiązany z otoczeniem, architekturą i daną sytuacją. Miasto nie pozostawia „wolnemu” dźwiękowi zbyt wiele przestrzeni.”

Nasze miasta utraciły niestety jakiekolwiek echo. Szerokie, otwarte przestrzenie współczesnych ulic nie odbijają dźwięku, we wnętrzach współczesnych budynków dźwięki są zaś pochłaniane i poddawane cenzurze. Zaprogramowane nagrania z muzyką w centrach handlowych i przestrzeniach publicznych wykluczają możliwość akustycznego uchwycenia skali przestrzeni. Nasze uszy zostały oślepione.” – Juhani Pallasmaa.

Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.

Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), mikro_makro (Słupsk, Flensburg). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.

Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiada za muzykę i opracowanie dźwiękowe.

Współpracował także z Joanną Rajkowską, Elżbietą Jabłońską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec.Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. 

Mikrorezydencja BDK #16: BIØS

data wpisu: 20.03.2022

Po dłuuuugiej pandemicznej przerwie wznawiamy nasz program Mikrorezydencji. Pierwszym gościem tegorocznej edycji będzie Jakub Mokrzysiak aka Biøs, którego działalność muzyczna od ponad dekady skutecznie uzbraja krajowe i zagraniczne balangi. Tym razem jednak osławiony Biøs zmierzy się z naszym 16-sto kanałowym DIYambisonicznym systemem dźwięku, który prototypujemy podczas rezydencji w katowickim BWA. Rezydent zapowiada oscylowanie gdzieś pomiędzy wypoczynkiem a pracą – trzymamy go za słowo! W ostateczności, może jednak być tak, że nie ustoją Państwo w miejscu. Adapt or dance! Wstęp na koncert jest bezpłatny, ale przed wejściem, postawimy skrzynkę skarbonkę, z której wszystkie środki przelejemy do zaufanych organizacji wspierających elektroniczne, ukraińskie podziemie.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Biøs to DJ, producent i realizator dźwięku z ponad 10-letnim stażem, którego brzmienie oscyluje wokół electro w klasycznych i nowoczesnych odmianach. Jest aktywnie zaangażowany w rozwój sceny na południu kraju: prowadzi katowickie studio nagraniowe Azymut i wytwórnię Skan, był rezydentem krakowskiego klubu Szpitalna 1. Pierwsze kroki wydawnicze stawiał eksplorując techniczne brzmienia w zawieszonym już projekcie Urloop, z którym w 2015 roku wydał EPkę „Abyss” w oficynie ARTS. W tym samym czasie zaczął zbierać doświadczenie jako promotor. Współorganizował wydarzenia takich ekip jak Dype czy In Unity. Obecnie Biøs skupia się na nadchodzącym debiucie wydawniczym, którego premiera planowana jest na wiosnę 2022 roku. Przedsmak jego brzmienia w formie kawałka „Spectral Substance”, można znaleźć na składance kasetowego labelu K-Hole Trax. Dzięki połączeniu wiedzy i pasji, a także dążenia do brzmieniowej perfekcji współzałożył w Katowicach studio Azymut, które może pochwalić się już realizacjami dla m.in. Bass Astral i Igo. Regularnie występuje w miejscach ważnych dla polskiej muzyki elektronicznej, grał na Unsoundzie, Up to Date, Upperze, Audioriver i w większości liczących się klubów.

BDK w BWA Katowice

data wpisu: 15.03.2022

Działalność BDK została tymczasowo przeniesiona do Galerii BWA w Katowicach i tam przez najbliższy miesiąc funkcjonuje jako element ekspozycji wystawy Niezidentyfikowany teren. W tej otwartej i interaktywnej formie zaprezentujemy m.in: proces pracy biøs (21-24.03) w trakcie Mikrorezydencja BDK #16 BIØS wraz z koncertem podsumowania (27.03); spotkanie autorskie wokół zbioru miniesejów Marcina Dymitera, pt  „Notatki z terenu” (7.04. g.16:00) + Soundscape set (7.04 godz. 20) oraz wielokanałowe eksperymenty kuratorów BDK w wybrane piątki i weekendy.

Do zobaczenia!

Koncert: BBSG

data wpisu: 10.01.2022

21.01.2022 o godz. 19 zapraszamy Was gorąco do BDK na prezentację gdańskiego duetu BBSG.
Bartosz Borzeszkowski i Sylwester Galuschka poruszają się w obszarach muzyki improwizowanej, od ambientu po drony i eksperymentalne noisy. Ich występy to zawsze niepowtarzalne kompozycje oparte o analogowe instrumenty.

Uwaga! Wstęp płatny 10 zł 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zakup biletów: przed koncertem w kasie KMO lub on-line miasto-ogrodow.interticket.pl/program/bbsg-live-7069
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się w KMO, II p, sala 204 (Biuro Dźwięku), Katowice – Plac Sejmu Śląskiego 2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Obowiązują aktualne obostrzenia epidemiologiczne.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Uczestników wydarzenia prosimy o noszenie maseczek w trakcie, po i przed koncertem.

Biuro w Barze – otwarcie sezonu

data wpisu: 02.07.2021

Biuro w Barze to cykliczne rezydencje artystów związanych z projektem Biurem Dźwięku Katowice w JAZBAR Muchowiec.

W każdy czwartek i piątek do końca sezonu plenerowego: ambient, elektronika, muzyka świata 2.0, improwizacje i eksperymenty z dźwiękiem wielokanałowym.

 

Premiera Biuroᵀⱽ

data wpisu: 09.11.2020

Biuro Dźwięku Katowice przedstawia – Biuroᵀⱽ – pakiet inscenizowanych koncertów zarejestrowanych w tymczasowym, eksperymentalnym studiu telewizyjnym w Katowicach. Dokumentuje on ważne zjawiska na polskiej scenie eksperymentalnej w dobie pandemii COVID-19. Poniższy koncert zerejstrowano 27 wrześńia 2020 roku.