Mikrorezydencja BDK #18: Anna Zaradny

data wpisu: 10.11.2022

18. gościem Mikrorezydencji BDK będzie Anna Zaradny, artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, współtwórczyni festiwalu oraz wydawnictwa Musica Genera.

W swoich realizacjach Anna posługuje się środkami abstrakcji, mikro obiektami dźwiękowymi i architektonicznymi, światłem i przestrzenią, kreując środowiska akustyczne pozwalające widzom stawać się częścią dzieła i dotknąć architektury na poziomie dźwięku badając niewerbalne sposoby ekspresji poprzez narracje czy idee.

https://culture.pl/en/artist/anna-zaradny
https://annazaradny.bandcamp.com/

Koncert podsumowania Mikrorezydencji odbędzie się w piątek 18 listopada 2022 r. o godz. 20:00 w Studio BDK
Wstęp wolny!
informacje o wydarzeniu:
https://fb.me/e/1YvUgGcpO

Kino dla ucha – Chinaski dj set

data wpisu: 03.11.2022

„Kino dla ucha” to projekt zainicjowany przez nieżyjącego już muzyka sceny eksperymentalnej Konrada Chyla. Podczas katowickiego spotkania przybliżymy słuchaczom temat muzyki konkretnej i akuzmatycznej. Półtoragodzinny, ontologiczny set Chinaskiego zawierać będzie zarówno utwory klasyków „musique concrete” (Pierre Henry, Luc Ferrari, Michel Chion) oraz współczesnych twórców, którzy kierują ten gatunek w stronę muzyki elektroakustycznej, sztuki dźwięku i dj’skiego eksperymentu (Jason Kahn, ErikM, Mario de Vega).

Chinaski – dj związany z projektami Sonic Phenomena, Snus, Opera Histeria, Kino dla ucha, Ruur. Obecnie zajmuje się muzyką konkretną, eksperymentalną i elektroakustyką. Założyciel klubu Prepar.
soundcloud.com/chinaskidj
ruur.bandcamp.com

Kiedy: 4 listopada 2022 r., godz. 19:00
Miejsce: Biuro Dźwięku Katowice, II p. KMO
Wstęp wolny!

Koncert audiowizualny: Robert Curgenven & Kat McDowall: SPECTRES

data wpisu: 26.09.2022

Przy okazji Katowickiej Nocy Galerii zapraszamy  30 września 2022 r. na dwa wydarzenia: koncert audiowizualny SPECTRES Roberta Curgenven & Kat McDowall oraz spektakl dźwiękowy L=10

Projekt SPECTRES to koncert audiowizualny i prezentacja kompozycji nagrań zarejestrowanych w postkomunistycznych polskich przestrzeniach i obiektach architektonicznych (m.in.Katowice Miasto Ogrodów).

Robert Curgenven – urodzony w Australii artysta dźwiękowy znany z autorskich albumów i instalacji dźwiękowych. Specjalizuje się w koncertach poświęconych przestrzeniom architektonicznym. Jego prace kładą nacisk na fizyczność, ucieleśnioną reakcję na dźwięk i jego zgodność z lokalizacją, powietrzem, pogodą i architekturą. Artysta eksperymentuje z fizycznym wymiarem dźwięku, badając nie tylko wpływ dźwięku na ciało, ale też na postrzeganie przestrzeni i upływu czasu. Curgenven wyprodukował prace dźwiękowe i instalacje dla Galerii Narodowej Australii, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Palazzo Grassi w Wenecji, Transmediale w Berlinie oraz australijskiego Narodowego Archiwum Filmu i Dźwięku. Występował na żywo między innymi na festiwalach Sydney Festival (Sydney Town Hall), Maerzmusik (Kraftwerk Berlin), TodaysArt (Haga), Sonic Acts (Amsterdam), Ultrahang (Budapeszt), Gamma (Petersburg), Cork Midsummer. Został także zaproszony do współpracy z platformą SHAPE (Sound, Heterogenic Art and Performance in Europe) w 2019 roku.

Kathleen McDowall – artystka, której prace w takiej samej mierze obejmują abstrakcję i obiekty fizyczne, będące dowodem indywidualnego języka. Występowała solo w ramach Performance Art Oslo oraz rezydencji w Forte Marghera (Wenecja), Oxford Art Factory (Sydney). W 2019 roku współpracowała z Robertem Curgenvenem przy projekcie dźwiękowo-świetlnym AGENESIS, prezentowanym między innymi na festiwalach Insomnia (Tromsø), UHFest (Budapeszt), Gamma (Petersburg), OSA (Sopot).

Miejsce: Biuro Dźwięku Katowice, II p. KMO
Wstęp wolny!

Spektakl dźwiękowy: L=10 Ari Pekka Leinonen

data wpisu: 26.09.2022

Przy okazji Katowickiej Nocy Galerii zapraszamy na L=10 wielokanałowy spektakl dźwiękowy na trzynaście drewnianych, emitujących dźwięk kukiełek. Autor projektu – Ari-Pekka Leinonen jest absolwentem kierunku Dźwięk i Nowe Media (2015) na Aalto University School of Arts, Design and Architecture (Helsinki). Specjalizuje się w aranżacjach wykorzystujących samodzielnie skonstruowane, wielokanałowe systemy dźwięku.

www.instagram.com/amigoismyfriend

Spektakl L=10 prezentowany będzie 30 września dwukrotnie: o godz. 20:00 oraz o godz. 22:00
(po koncercie Roberta Curgenven & Kat McDowall w BDK, g. 21:00, s. BDK II p. KMO)

Wstęp wolny!

Miejsce: Jazz Klub Hipnoza
Organizator: Biuro Dźwięku Katowice

Projekt helsińskiego artysty prezentowany jest dzięki wsparciu: Sound Development City, Frame Contemporary Art Finland and Arts Promotion Centre Finland

 

This message was brought to you by a gateway to solar trance
leave your earthly fears behind and step in:

NO_RIGID_SELF_EVIDENT_USER_INTERFACE
EMBRACE::NEW::EXPERIMENT
MELT YOUR IDEALS ONE BY ONE
**exploding ideals**
eternal incompleteness
No GUARANTEED results
only experimental acts
complete redefinition
VAST REVISION
stay vigilant

Biuro w Sanatorium 12–14.08.2022

data wpisu: 03.08.2022

Biuro w Sanatorium II

Biuro Dźwięku Katowice wraca do Sokołowska zaprezentować kolejny etap zainicjowanych w 2015 roku eksperymentów z wielokanałową emisją dźwięku. Tym razem z prototypem systemu, który od klasycznej kwadrofonii ewoluował w stronę para ambisonicznego Akusmonium.

Kuratorzy Biura – Piotr Ceglarek, Jan Dybała wraz zaproszonymi artystami zamierzają obejść limity czasoprzestrzenne tradycyjnego koncertu i instalacji. Tworząc tymczasowe laboratorium, w którym improwizacja i nielinearna, elektroniczna automatyka zlewa się z implementacją samego systemu emisji i rozmyślaniami nad istotą czasu.

 

ENG:

Biuro Dźwięku Katowice returns to Sokołowsko to present the next phase of experiments with multi-channel sound initiated in 2015. This time with a prototype of a system that evolved from classical quardrophony towards a pseudo ambisonic Acusmonium.

The curators of the Biuro – Piotr Ceglarek, Jan Dybała together with invited artists intend to circumvent the space-time limits of the traditional concert and installation. Spontaneously creating a field for reflection on the essence of time, powered by non-linear electronics.

Wykłady BDK: Radek Sirko – Pozaaudialne peryferia dźwięku cz.II

data wpisu: 08.06.2022

Zapraszamy na drugie spotkanie z cyklu wykładów dr Radka Sirko oscylujących wokół pracy doktorskiej „Pozaaudialne manifestacje i epifenomeny dźwięku. Intermedialność i multisensoryczność sygnałów audio”.

W trakcie spotkań, które odbędą się Kinie R50 ASP Katowice (Raciborska 50), Radek opowie o swojej twórczości, poszukiwaniach i obszarach badawczych, na które składają się między innymi eksperymenty na styku muzyki i sztuk wizualno-przestrzennych, dźwiękowy konceptualizm, akustyczna mediologia, sound art oraz technologie audialne.

Podczas drugiego spotkania porozmawiamy o infradźwiękach i początkach badań nad nimi. Przybliżymy również zjawisko cymatyki i spróbujemy zrekonstruować eksperymenty Chladniego.

Celem wykładów jest odejście od prymatu ucha, jako domyślnego medium w interpretacji dźwiękowych fenomenów oraz zwrócenie uwagi na plastyczność fal akustycznych.

Radek Sirko – artysta dźwiękowy, producent i realizator, kulturoznawca, wykładowca akademicki. Od 2011 roku regularnie wydaje albumy z eksperymentalną muzyką elektroniczną, głównie pod pseudonimem Duy Gebord. Jego utwory można znaleźć na wielu krajowych i zagranicznych kompilacjach; występował na żywo m.in. na festiwalach Tauron Nowa Muzyka, Unsound czy Cocart oraz na licznych wydarzeniach cyklicznych, takich jak Brutaż czy Fala Dźwięku. Od 2015 współprowadzi label Audile Snow, w którym wydaje młodą polską elektronikę na kartach microSD. Autor filmu Pogłos/Reverberation (2015), członek kolektywu muzyczno-aktywistycznego DESTITUTE, wielokrotnie współpracował z magazynem Glissando, kolektywem Oramics i domem mody i sztuki BAZAR. Doktor intermediów Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, autor audycji muzycznej Run Out Of Music, archiwizuje śląską architekturę socmodernistyczną i sztukę w przestrzeni publicznej na profilach @katosmos i @tychy_budowlanych. Lubi stare polskie przygodówki.

Wstęp wolny!

ASP Katowice | Kino | Raciborska 50 | 14.06.2022 g. 18:00

Mikrorezydencja BDK #17: Justyna Stasiowska

data wpisu: 31.05.2022

17. gościem rezydencji BDK jest Justyna Stasiowska – specjalistka od syntetycznych pejzaży dźwiękowych.
W tymczasowym laboratorium Justyna przeprowadzi eksperyment z „meteorologii dźwięku” i „zjawisk panoramicznych”.
Polecamy wszystkim synoptykom, meteopatom oraz studentom w ramach odpoczynku od sesyjnej burzy.
#Violent Ambient
#Fake Soundscape
#Synthetic Nature

W związku z tym, że nasza siedziba nadal wykorzystywana jest na potrzeby punktu recepcyjnego, dzięki uprzejmości ASP Katowice koncert podsumowania mikrorezydencji Justyny odbędzie się w Laboratorium Obrazu Ruchowego i Interakcji (LORI)
przy ul. Raciborskiej 50.

Wstęp wolny!

Justyna Stasiowska – zajmuje się teorią poprzez dźwięk występując w roli kompozytorki, artystki dźwięku, sound designerki oraz publikując w czasopismach naukowych i muzycznych. Redaktorka numeru tematycznego „#37: sound design” czasopisma „Glissando”. Jej instalacja dźwiękowa „Słodzenie” prezentowała była w ramach wystawy „Żarty żartami” (CSW Ujazdowski 2020). Jej materiał dźwiękowy został wydany przez wytwórnie Nawia Records w 2019 roku jako ep oraz jako część kompilacji w 2020 roku. Tworzy również sound design dla działań performatywnych oraz teatralnych.

 

SoundCloud Justyny dostępny TUTAJ 
Epka (Nawia Records) dostępna TUTAJ
Sound design dostępny TUTAJ

Wykłady BDK: Radek Sirko – Pozaaudialne peryferia dźwięku

data wpisu: 15.05.2022

Zapraszamy na cykl wykładów z dr Radkiem Sirko, który będzie oscylował wokół pracy doktorskiej „Pozaaudialne manifestacje i epifenomeny dźwięku. Intermedialność i multisensoryczność sygnałów audio”.

W trakcie spotkań, które odbędą się Kinie R50 ASP Katowice (Raciborska 50), Radek opowie o swojej twórczości, poszukiwaniach i obszarach badawczych, na które składają się między innymi eksperymenty na styku muzyki i sztuk wizualno-przestrzennych, dźwiękowy konceptualizm, akustyczna mediologia, sound art oraz technologie audialne.

Celem wykładów jest odejście od prymatu ucha, jako domyślnego medium w interpretacji dźwiękowych fenomenów oraz zwrócenie uwagi na plastyczność fal akustycznych.

Podczas pierwszego spotkania zastanowimy się nad dźwiękiem jako zjawiskiem fizycznym; przybliżymy sobie jego naturę i postaramy się odpowiedzieć na pytania czym jest (a czym nie jest) dźwięk, jakie są jego możliwości, parametry i funkcje. Prześledzimy również pierwsze kroki muzyki zachodniego kręgu kulturowego przez pryzmat jej funkcjonalności. Postaramy się zrekonstruować doświadczenie audialne w perspektywie klasycznych modeli z obszaru badań komunikologicznych oraz – wychodząc od filozofii, a kończąc na fizjologii – zrekonstruujemy proces słuchania.

Radek Sirko – artysta dźwiękowy, producent i realizator, kulturoznawca, wykładowca akademicki. Od 2011 roku regularnie wydaje albumy z eksperymentalną muzyką elektroniczną, głównie pod pseudonimem Duy Gebord. Jego utwory można znaleźć na wielu krajowych i zagranicznych kompilacjach; występował na żywo m.in. na festiwalach Tauron Nowa Muzyka, Unsound czy Cocart oraz na licznych wydarzeniach cyklicznych, takich jak Brutaż czy Fala Dźwięku. Od 2015 współprowadzi label Audile Snow, w którym wydaje młodą polską elektronikę na kartach microSD. Autor filmu Pogłos/Reverberation (2015), członek kolektywu muzyczno-aktywistycznego DESTITUTE, wielokrotnie współpracował z magazynem Glissando, kolektywem Oramics i domem mody i sztuki BAZAR. Doktor intermediów Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, autor audycji muzycznej Run Out Of Music, archiwizuje śląską architekturę socmodernistyczną i sztukę w przestrzeni publicznej na profilach @katosmos i @tychy_budowlanych. Lubi stare polskie przygodówki.

Marcin Dymiter „Notatki z terenu” – spotkanie autorskie + Soundscape set

data wpisu: 05.04.2022

Zapraszamy na spotkanie autorskie z Marcinem Dymiterem poświęcone zbiorowi miniesejów pt. „Notatki z terenu” dedykowanych wielopoziomowemu postrzeganiu przestrzeni poprzez dźwięk (g.16:00).

Po spotkaniu, o godz. 20:00 zapraszamy na Soundscape set w wykonaniu Marcina.

Wstęp wolny

Gdzie: BWA Katowice

https://fb.me/e/1qGQnfmJ2

Soundscape set jest dźwiękowym „czytaniem” miasta, jego architektury, polemiką z ideą rozrywkowych live setów granych w przestrzeni publicznej. Odnosząc się do kulturowego idiomu dj’a oraz sound systemu, soundscape set przywołuje kategorię dźwięków „nieobecnych” lub takich, które nie przystają do rozrywkowej konwencji. Każdy soundscape set jest unikatowy, specjalnie przygotowany i merytorycznie powiązany z otoczeniem, architekturą i daną sytuacją. Miasto nie pozostawia „wolnemu” dźwiękowi zbyt wiele przestrzeni.”

Nasze miasta utraciły niestety jakiekolwiek echo. Szerokie, otwarte przestrzenie współczesnych ulic nie odbijają dźwięku, we wnętrzach współczesnych budynków dźwięki są zaś pochłaniane i poddawane cenzurze. Zaprogramowane nagrania z muzyką w centrach handlowych i przestrzeniach publicznych wykluczają możliwość akustycznego uchwycenia skali przestrzeni. Nasze uszy zostały oślepione.” – Juhani Pallasmaa.

Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.

Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), mikro_makro (Słupsk, Flensburg). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.

Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiada za muzykę i opracowanie dźwiękowe.

Współpracował także z Joanną Rajkowską, Elżbietą Jabłońską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec.Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. 

Mikrorezydencja BDK #16: BIØS

data wpisu: 20.03.2022

Po dłuuuugiej pandemicznej przerwie wznawiamy nasz program Mikrorezydencji. Pierwszym gościem tegorocznej edycji będzie Jakub Mokrzysiak aka Biøs, którego działalność muzyczna od ponad dekady skutecznie uzbraja krajowe i zagraniczne balangi. Tym razem jednak osławiony Biøs zmierzy się z naszym 16-sto kanałowym DIYambisonicznym systemem dźwięku, który prototypujemy podczas rezydencji w katowickim BWA. Rezydent zapowiada oscylowanie gdzieś pomiędzy wypoczynkiem a pracą – trzymamy go za słowo! W ostateczności, może jednak być tak, że nie ustoją Państwo w miejscu. Adapt or dance! Wstęp na koncert jest bezpłatny, ale przed wejściem, postawimy skrzynkę skarbonkę, z której wszystkie środki przelejemy do zaufanych organizacji wspierających elektroniczne, ukraińskie podziemie.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Biøs to DJ, producent i realizator dźwięku z ponad 10-letnim stażem, którego brzmienie oscyluje wokół electro w klasycznych i nowoczesnych odmianach. Jest aktywnie zaangażowany w rozwój sceny na południu kraju: prowadzi katowickie studio nagraniowe Azymut i wytwórnię Skan, był rezydentem krakowskiego klubu Szpitalna 1. Pierwsze kroki wydawnicze stawiał eksplorując techniczne brzmienia w zawieszonym już projekcie Urloop, z którym w 2015 roku wydał EPkę „Abyss” w oficynie ARTS. W tym samym czasie zaczął zbierać doświadczenie jako promotor. Współorganizował wydarzenia takich ekip jak Dype czy In Unity. Obecnie Biøs skupia się na nadchodzącym debiucie wydawniczym, którego premiera planowana jest na wiosnę 2022 roku. Przedsmak jego brzmienia w formie kawałka „Spectral Substance”, można znaleźć na składance kasetowego labelu K-Hole Trax. Dzięki połączeniu wiedzy i pasji, a także dążenia do brzmieniowej perfekcji współzałożył w Katowicach studio Azymut, które może pochwalić się już realizacjami dla m.in. Bass Astral i Igo. Regularnie występuje w miejscach ważnych dla polskiej muzyki elektronicznej, grał na Unsoundzie, Up to Date, Upperze, Audioriver i w większości liczących się klubów.