Mikrorezydencja BDK #13 – FOQL & Edka Jarząb

data wpisu: 07.05.2019

Kolejny gość Mikrorezydencji BDK – Justyna Banaszczyk aka FOQL w ciągu kilku lat wydała imponującą ilość muzyki na najróżniejszych nośnikach, m.in. nakładem New York Haunted, Always Human Tapes, Gooiland Elektro, czy Pointless Geometry. Jej hipnotyczny i nietuzinkowy styl wyrasta z industrialnych i mrocznych korzeni, a dzięki słabości do eksperymentu, ciężaru i najbardziej innowacyjnych zakątków muzyki tanecznej, unika banału, co słychać również w jej występach na żywo. Artystka kojarzona z kolektywem Oramics 26 kwietnia wydała nową płytę, “Dumpster diving know-how”, która ukazała się nakładem CGI Records z Atlanty.

W kwietniu 2019 roku Justyna przebywała na rezydencji dźwiękowej w Klangedum Studio / WORM w Rotterdamie gdzie pracowała nad cut-upowym słuchowiskiem pt. „It will sound different when there are bodies in the room”, w którym mieszają się historie o Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia, wspomnienia, sample z archiwum SEPR, archiwa artystki, a także materiały powstałe w Holandii. W Katowicach Justyna będzie kontynuować pracę nad tym projektem, a także pracować nad nowym projektem z performerką / wokalistką Edką Jarząb.

Edka Jarząb – performerka i artystka dźwiękowa, zajmuje się głosem i sonosferą przestrzeni publicznej. Uczyła się metody „głębokiego słuchania“ u Pauline Oliveiros i indyjskiego systemu hindustani raga w Waranasi. Założyła kolektyw djski Pinku Room.
Śpiewa w grupie improwizatorek Syreny. Tworzy przestrzenie dźwięku w teatrze tańca i w filmie.
Współpracuje z Centrum Sztuki Współczesnej U-jazdowski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Stołem Powszechnym/Strefa Wolnosłowa i QO2 w Brukseli.

Koncert podsumowania trzynastej (kwadrofonicznej) Mikrorezydencji odbędzie się 24 maja 2019 r. (piątek)
o godz. 20.00 w Studio BDK (sala nr 204)
na II p. Katowice Miasto Ogrodów.

Wstęp wolny!
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !

Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski.

Wykłady BDK: Piotr Tkacz – Scena brazylijska

data wpisu: 29.03.2019

Opublikowany w 1928 „Manifesto Antropófago” proponuje bardzo ciekawe spojrzenie na brazylijską kulturę. Na tekst Oswalda de Andrade i koncepcję kulturowego kanibalizmu powoływali się twórcy z nurtu tropicália, a echa takiego podejścia słychać również w gatunkach takich jak baile funk czy tecno brega a nawet kompozycjach Chico Mello i Jocy de Olivery. Przede wszystkim tych zjawisk będzie dotyczyła prelekcja Piotra Tkacza uzupełniana materiałami audiowizualnymi.

 

Piotr Tkacz – improwizator, organizator, DJ. Publikował między innymi w „Czasie kultury”, „Glissando”, „2+3D”, „Dwutygodniku”, „Fragile”, „Jazz Forum”, „M|I”. Prowadzi audycję „Zasypywanie kanonu” w Radiu Afera. Zaangażowany w takie inicjatywy jak cykl „za duszno”, festiwal muzyki improwizowanej „FRIV”, „Warsztat dźwięków”, „Nasłuch aktywny/pasywny”.
Współtworzy zespoły: Kurort, Radioda, Revue svazu českých architektů, Stupor, Tkacze, Lata, Sumpf. Nagrywał także z Alice Hui-Sheng Chang, Seijim Morimoto, Hermanem Müntzingiem i Pascalem Battusem. Interesują go partytury otwarte (tekstowe i graficzne) zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.
Występował m.in. na festiwalu Malta, Ostrava New Music Days, Animator, Musica Electronica Nova. Dawał gościnne wykłady w Narodowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, na FAMU w Pradze i w toruńskim Kulturhauz.
Udziela się także jako DJ, obecnie w dwóch wcieleniach: DJ 2 Lewe Ręce i DJ Viagem ao Fim da Noite.

piotrtkacz.tumblr.com/
zaduszno.wordpress.com
zasypywaniekanonu.wordpress.com
https://www.mixcloud.com/dj2lewerece
https://www.mixcloud.com/DJViagemaoFimdaNoite

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

11.04.2019
godz. 18:00

Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów
w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wykłady BDK: Jakub Adamec – Scena czeska

data wpisu: 01.03.2019

Subiektywna próba zagłębienia się w przestrzeń współczesnej czeskiej eksperymentalnej/elektronicznej muzyki. Wykładowca nie jest zawodowym muzykiem, nie jest teoretykiem muzycznym, nie jest on nawet dziennikarzem muzycznym. Ale jest on na scenie muzycznej od ponad 20 lat, więc widział i słyszał wiele i obserwuje ją nadal. Jak to jest ze współczesną czeską muzyką? Czy oferuje ona czegoś interesującego nie tylko dla czeskiego niemainstreamowego słuchacza w małym czeskim stawie, ale na przyklad też dla sąsiada w Polsce, czy nawet dla kogoś jeszcze dalej? Ile znasz ciekawych czeskich grup i projektów? Czy słyszałeś któryś na żywo? I jak było? Na tym wykładzie powinieneś dowiedzieć się więcej. Wykład w łamanym języku polskim.


Jakub Adamec – artysta audiowizualny i kurator. Członek czeskiego zespołu elektropunkowego I Love 69 Popgejů (od roku 2001). W 2003 roku, wraz z Petrem Štarkem został laureatem Nagrody EXIT Miroslava Prošeka. W latach 2005-2007 był jednym z kuratorów Galerii Strážná věž w Ostrawie. W 2007 roku ukończył Pracownie Intermedialną na Wydziale Sztuk Pięknych w Ostrawie. W latach 2008-2010 członek polskiego zespołu avant-popowego The Complainer & The Complainers. W 2009 roku I Love 69 Popgejů został ogłoszony najciekawszym projektem konkursu Malá Alternativa w Pradze.Uczestniczy w wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Zagrał ponad 200 koncertów w Czechach, PL, SK, D, HU i CH. Od 2007 roku intensywnie współpracuje z polskimi artystami, zarówno wizualnymi, jak i muzycznymi. Brał udział w nagrywaniu kilku albumów. Zajmuje się także muzyką do filmu i do teatru. Jako kurator pracuje głównie z czeskimi i polskimi artystami współczesnymi. W latach 2012-2016 był kuratorem Galerii miasta Trzyniec, najdalej wysuniętej galerii czeskiej od Pragi. W latach 2016-2017 pracował w Czeskim Centrum w Warszawie. Pod koniec 2016 roku wydał swój drugi solowy album, Are You Human? Confirmed. we współpracy polskich labeli Mik Musik i BDTA oraz czeskim labelem Flesh & Brain. Od marca 2017 roku pracuje jako kurator i dramaturg w PLATO Ostrawa. Mieszka i pracuje w Ostrawie.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

14.03.2019
godz. 18:00

Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów
w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mikrorezydencja BDK #12 – Krzysztof freeze Ostrowski

data wpisu: 19.02.2019

“Na zajęciach z matematyki w ostatniej ławce siedzi rudy chłopak, który jak opętany stuka o blat palcami. Choć wzrok reszty uczniów skupia się na zapisywanym właśnie wzorze, on zupełnie nie zwraca na niego uwagi. Widzi tylko kątem oka jak ciąg liczb powoli zaczyna ściekać po powierzchni tablicy, mieniąc się kolorami, aż w końcu rozlewa się po podłodze niczym fraktalny wyciek z innego wymiaru. Wystraszeni uczniowie z pierwszych ławek odruchowo podnoszą nogi i wtedy daje się słyszeć rytm. Dźwięki, raz uwolnione, odbijają się od ścian sali, wciskają rojem w jej szczeliny, wirują w różnych kierunkach, aby w końcu wpaść prosto do ucha nauczycielki. Ta nie potrafi powstrzymać napływającej wściekłości – łapie Krzysztofa Ostrowskiego (numer w dzienniku – 28) za ucho i, omijając wyciek, wyprowadza go z klasy. Dzieje się tak już któryś raz z rzędu. Po latach chłopak wreszcie siada przed maszyną; przez ledwo uchylone okno wpada słabe światło, zasłona podryguje na wietrze, pochylony Krzysztof programuje rytm.”

Jest pogodna jesień 2018 i Ostrowski pojawia się ponownie, tym razem na winylu wydanym przez wytwórnię Jacka Sienkiewicza, Recognition. Eksperymentalna stylistyka “Primary Fluctuation” może być zaskoczeniem dla wielu śledzących płyty wydawane przez Jacka, choć na pewno można znaleźć wiele wspólnych cech twórczości obu artystów – jak dbałość o najdrobniejsze detale czy przebijający się w muzyce rodzaj poważnej melancholii. Płyta Ostrowskiego to futurystyczna polirytmia, pozostawiająca jednak sporo przestrzeni na groźne basy czy nieoczywiste sample, bliska estetyce połamanej fuzji techno i bass music promowanej z sukcesem przez wytwórnie w rodzaju Timedance czy Livity Sound. Cztery utwory (pięć w wersji cyfrowej) składają się na spójną, frapującą, wciągającą i zaskakującą płytę, która zapowiada serię wydawniczych niespodzianek przygotowanych przez Recognition na nadchodzące miesiące.

https://tinyurl.com/freezeostrowski

Koncert podsumowania dwunastej (kwadrofonicznej) Mikrorezydencji odbędzie się 8 marca 2019 r. (piątek)
o godz. 20.00 w Studio BDK (sala nr 204)
na II p. Katowice Miasto Ogrodów.

wydarzenie FB
Wstęp wolny!
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina.