Wykłady BDK: Jakub Adamec – Scena czeska

data wpisu: 01.03.2019

Subiektywna próba zagłębienia się w przestrzeń współczesnej czeskiej eksperymentalnej/elektronicznej muzyki. Wykładowca nie jest zawodowym muzykiem, nie jest teoretykiem muzycznym, nie jest on nawet dziennikarzem muzycznym. Ale jest on na scenie muzycznej od ponad 20 lat, więc widział i słyszał wiele i obserwuje ją nadal. Jak to jest ze współczesną czeską muzyką? Czy oferuje ona czegoś interesującego nie tylko dla czeskiego niemainstreamowego słuchacza w małym czeskim stawie, ale na przyklad też dla sąsiada w Polsce, czy nawet dla kogoś jeszcze dalej? Ile znasz ciekawych czeskich grup i projektów? Czy słyszałeś któryś na żywo? I jak było? Na tym wykładzie powinieneś dowiedzieć się więcej. Wykład w łamanym języku polskim.


Jakub Adamec – artysta audiowizualny i kurator. Członek czeskiego zespołu elektropunkowego I Love 69 Popgejů (od roku 2001). W 2003 roku, wraz z Petrem Štarkem został laureatem Nagrody EXIT Miroslava Prošeka. W latach 2005-2007 był jednym z kuratorów Galerii Strážná věž w Ostrawie. W 2007 roku ukończył Pracownie Intermedialną na Wydziale Sztuk Pięknych w Ostrawie. W latach 2008-2010 członek polskiego zespołu avant-popowego The Complainer & The Complainers. W 2009 roku I Love 69 Popgejů został ogłoszony najciekawszym projektem konkursu Malá Alternativa w Pradze.Uczestniczy w wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Zagrał ponad 200 koncertów w Czechach, PL, SK, D, HU i CH. Od 2007 roku intensywnie współpracuje z polskimi artystami, zarówno wizualnymi, jak i muzycznymi. Brał udział w nagrywaniu kilku albumów. Zajmuje się także muzyką do filmu i do teatru. Jako kurator pracuje głównie z czeskimi i polskimi artystami współczesnymi. W latach 2012-2016 był kuratorem Galerii miasta Trzyniec, najdalej wysuniętej galerii czeskiej od Pragi. W latach 2016-2017 pracował w Czeskim Centrum w Warszawie. Pod koniec 2016 roku wydał swój drugi solowy album, Are You Human? Confirmed. we współpracy polskich labeli Mik Musik i BDTA oraz czeskim labelem Flesh & Brain. Od marca 2017 roku pracuje jako kurator i dramaturg w PLATO Ostrawa. Mieszka i pracuje w Ostrawie.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

14.03.2019
godz. 18:00

Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów
w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mikrorezydencja BDK #12 – Krzysztof freeze Ostrowski

data wpisu: 19.02.2019

“Na zajęciach z matematyki w ostatniej ławce siedzi rudy chłopak, który jak opętany stuka o blat palcami. Choć wzrok reszty uczniów skupia się na zapisywanym właśnie wzorze, on zupełnie nie zwraca na niego uwagi. Widzi tylko kątem oka jak ciąg liczb powoli zaczyna ściekać po powierzchni tablicy, mieniąc się kolorami, aż w końcu rozlewa się po podłodze niczym fraktalny wyciek z innego wymiaru. Wystraszeni uczniowie z pierwszych ławek odruchowo podnoszą nogi i wtedy daje się słyszeć rytm. Dźwięki, raz uwolnione, odbijają się od ścian sali, wciskają rojem w jej szczeliny, wirują w różnych kierunkach, aby w końcu wpaść prosto do ucha nauczycielki. Ta nie potrafi powstrzymać napływającej wściekłości – łapie Krzysztofa Ostrowskiego (numer w dzienniku – 28) za ucho i, omijając wyciek, wyprowadza go z klasy. Dzieje się tak już któryś raz z rzędu. Po latach chłopak wreszcie siada przed maszyną; przez ledwo uchylone okno wpada słabe światło, zasłona podryguje na wietrze, pochylony Krzysztof programuje rytm.”

Jest pogodna jesień 2018 i Ostrowski pojawia się ponownie, tym razem na winylu wydanym przez wytwórnię Jacka Sienkiewicza, Recognition. Eksperymentalna stylistyka “Primary Fluctuation” może być zaskoczeniem dla wielu śledzących płyty wydawane przez Jacka, choć na pewno można znaleźć wiele wspólnych cech twórczości obu artystów – jak dbałość o najdrobniejsze detale czy przebijający się w muzyce rodzaj poważnej melancholii. Płyta Ostrowskiego to futurystyczna polirytmia, pozostawiająca jednak sporo przestrzeni na groźne basy czy nieoczywiste sample, bliska estetyce połamanej fuzji techno i bass music promowanej z sukcesem przez wytwórnie w rodzaju Timedance czy Livity Sound. Cztery utwory (pięć w wersji cyfrowej) składają się na spójną, frapującą, wciągającą i zaskakującą płytę, która zapowiada serię wydawniczych niespodzianek przygotowanych przez Recognition na nadchodzące miesiące.

https://tinyurl.com/freezeostrowski

Koncert podsumowania dwunastej (kwadrofonicznej) Mikrorezydencji odbędzie się 8 marca 2019 r. (piątek)
o godz. 20.00 w Studio BDK (sala nr 204)
na II p. Katowice Miasto Ogrodów.

wydarzenie FB
Wstęp wolny!
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina.

Warsztaty BDK: Pure Data z Maciejem Połynko

data wpisu: 19.02.2019

Biuro Dźwięku Katowice i gość specjalny Maciej Połynko zaprasza na trzyczęściowe warsztaty mające na celu zaznajomienie uczestników ze środowiskiem Pure Data, powszechnie dostępnego, bezpłatnego narzędzia do programowania dźwięku stosowanego zarówno w praktykach artystycznych jak i w branży gier komputerowych. Uczestnicy warsztatów od podstaw poznają metody zaawansowanej syntezy dźwięku, przetwarzania go oraz tworzenia własnych interface’ów. Celem warsztatów jest też sama promocja Pure Data jako narzędzia do innowacyjnej kreacji dźwięku oraz łączenia ze sobą różnorodnych narzędzi hardware’owych i software’owych.


W trakcie trzech spotkań zajmiemy się:

1) Wprowadzeniem do środowiska Pure Data (2 marca 2019 r.)

2) Technikami syntezy dźwięku w oparciu o środowisko Pure Data (27 kwietnia 2019 r.),

3) Możliwościami tworzenia własnych interfejsów w środowisku Pure Data (25 maja 2019 r.).


Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Link do formularza zgłoszeniowego >>>>> https://goo.gl/forms/DP5sYL5G0n2vCo2N2


Zgłoszenia przyjmujemy do godz. 12:00, 25 lutego 2019 r.
Liczba miejsc jest ograniczona.
Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach powiadomimy drogą mailową 26 lutego.

————————————————————

Maciej Połynko – artysta audiowizualny, pracuje ze światłem, dźwiękiem i video. Jest autorem instalacji interaktywnych, dźwiękowych i video, zajmuje się muzyką elektroniczną, improwizowaną i field recordingiem, realizuje oprawy wizualne i dźwiękowe na potrzeby spektakli teatralnych. Pod pseudonimem Piołun realizuje solowy projekt muzyczny oparty na dźwiękach syntetyzowanych za pomocą autorskich instrumentów software’owych. Współzałożyciel Centrum Badania Możliwości. Jego prace były prezentowane m.in w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK), Galerii EL w Elblągu, Galerii „Tworzę Się” w Szczecinie, Pracowni Sztuki Zaangażowanej „Rewiry”, Muzeum Częstochowskim, Muzeum Woli (Warszawa), Galerii Labirynt w Lublinie, czy Tabačka Kulturfabrik w Koszycach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012) oraz Prezydenta Miasta Lublin (2016).

Wykład performatywny: Historia zestawu perkusyjnego…

data wpisu: 05.02.2019

Tegoroczny cykl spotkań rozpoczynamy wykładem performatywnym Krzysztofa Topolskiego pt. „Historia muzyki popularnej przez pryzmat zestawu perkusyjnego”.

Zestaw perkusyjny wymyślono na potrzeby muzyki tanecznej, około 100 lat temu. Jego geneza łączy się nierozerwalnie z ewolucją jazzu i muzyki popularnej tworzonej wśród afroamerykańskiej społeczności w USA. Podobno pierwszy tzw. backbeat w całym utworze, dominujący od początku do końca (co dziś w rocku, popie czy hip-hopie jest więcej niż regułą), zagrano i nagrano w okolicach roku 1948.

Gdy muzyka popularna jak swing, blues oraz wczesne formy rock and rolla były jeszcze dość wyraźnie spokrewnione rytmicznie określano je całościowo mianem rhythm and blues. Zjawisko to zawierało w sobie wszystko co Czarna Muzyka miała do zaoferowania. Wzbogacano je też często elementami rytmiki latyno-amerykańskiej i wtedy też wśród rytmów granych na zestawie królowało tzw. shuffle, a każdy perkusista musiał posiadać ten stylowy i wyrazisty groove w swoim arsenale. Ten bardzo istotny moment w rozwoju zestawu perkusyjnego stał się inspiracją do powstania niniejszego wykładu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

14.02.2019
godz. 18:00

Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów
w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Krzysztof Topolski – perkusista, improwizator, ekolog akustyczny, edukator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay 2014 oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzył rojekt Arszyn / Duda. Z Adamem Witkowski (Nagrobki) i Wojtkiem Juchniewiczem (Trupa Trupa) tworzy grupę Wolność, z Robertem Skrzyńskim (Micromelancolie) nagrał płytę Radar. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado ABC, Plg, Konkretourist, Pwalacz Perski, Plaża Zachodnia.

Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011) oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku – rezydencja w Ohio Sate University School of Music (2013). Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie (2013) . Brał udział w wielu festiwalach m.in : Sanatorium Dźwięku, Narracje, CoCArt, Unsound, Line_in : Line_out, Wien Modern, Stimul, Echofluxx, Jazz and Experimental Music from Poland, Dni Muzyki Nowej, Lublin Jazz Festival.

Grał na perkusji w zespołach: Kobiety, Night Come, Red Rooster, był założycielem wraz M.bunio.S grupy Ludzie. Współpracuje, współpracował lub występował okazjonalnie z takimi artystami, muzykami, kuratorami lub grupami jak: Wojciech Jachna, Tomek Gadecki, Maciej Sadowski, Micromelancolie, Zorka Wollny, Anna Friz, Johannes Bergmark, Patryk Lichota The Fuse Factory, Columbus Duo, Mariusz Waras, Laurenz Theinert, Daniel Muzyczuk, Michał Libera, Piotr Kurek, Wojtek Kurek, M.bunio.S, Emiter, Thomas Lehn, Andrew Sharplay, Mikołaj Trzaska, Wojtek Juchniewicz, free103point9, Krzysztof Pawłowski, Wojtek Mazolewski, Ania i Adam Witkowscy, Lukas Jiricka, Tomasz Ziętek, Martin Blazicek, Łukasz Kos, Maciej Wojnicki, Natalia Grzebała, Michał Borczuch, Mazzoll, Tomek Kopcewicz, Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Iwona Zając, Maciej Chodziński, Teatr Amareya, Dźwiękospacery.

krzysztoftopolski.wordpress.com