Świetlica dźwiękowa – Półkolonie w Biurze

data wpisu: 01.08.2023

Świetlica dźwiękowa oraz Biuro Dźwięku Katowice zapraszają na półkolonie dźwiękowe. Przez pięć dni prowadzący Paulina Pikiewicz oraz Radek Sirko będą uczyć się, eksperymentować, rozmawiać o dźwięku i wymieniać się doświadczeniami w swobodnej, przyjaznej atmosferze z uczestnikami. Nie jest wymagana żadna wiedza, jedynie chęć i ciekawość.

Udział bezpłatny, na podstawie zgłoszenia.

Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie tutaj:

https://www.facebook.com/events/2015705128777384/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22mechanism%22%3A%22your_upcoming_events_unit%22%2C%22surface%22%3A%22bookmark%22%7D]%2C%22ref_notif_type%22%3Anull%7D

Plan półkolonii:
Dzień pierwszy
Rozpoznajemy dźwiękowe faktury, barwy i cienie. Dowiadujemy się czym jest słuch i jak reagujemy na fizyczność dźwięku. Tworzymy słowniczek słuchania: uczymy się jak mówić o dźwięku i jak słuchać. Poszukujemy wygody w słuchaniu. Przeprowadzamy eksperymenty słuchowe na różnych częstotliwościach. Poznajemy podstawy realizacji dźwięku i urządzenia do jego przetwarzania. Uczymy się rozróżniać różne rodzaje mikrofonów, głośników, słuchawek i przewodów, łączymy je ze sobą za pomocą miksera.
Dzień drugi
Zaczynamy nagrywać. Zastanawiamy się jak “łapać” dźwięk. Rozmawiamy o naszych motywacjach przy dokumentacji dźwięku. Tworzymy audio pamiętnik i bibliotekę dźwięków. Omawiamy podstawowe narzędzia do rejestracji audio. Uczymy się czym jest dźwięk cyfrowy i analogowy. Generujemy tony, szumy i świergoty. Omawiamy kształty fali. Dokonujemy pierwszych eksperymentów z syntezą dźwięku. Poznajemy programy typu DAW. Rozpoczynamy przygodę z edycją i montażem dźwięku.
Dzień trzeci
Poznajemy pierwsze efekty audio: związane z czasem (pogłos, echo), związane z dynamiką (kompresor, limiter, bramka) i pozostałe. Zaprzyjaźniamy się z equalizerem. Dowiadujemy się jak stosować automatyzację oraz warping. Przybliżamy sobie postać foley artist. Rozmawiamy o udźwiękowieniu i budowaniu dźwiękowej metafory. Zastanawiamy się jak odejść od dźwiękowego naturalizmu i na czym polega audio humor.
Dzień czwarty
Dowiadujemy się co nieco o muzyce i historii muzyki Zachodniego Kręgu Kulturowego. Omawiamy strój równomiernie temperowany, tonacje i gamy. Dowiadujemy się czym jest MIDI i zdobywamy gruntowną wiedzę z zakresu instrumentoznawstwa. Uczymy się również czym jest rytm w audio opowieści i jakie są jego rodzaje. Rozmawiamy o wpływie rytmu na odbiór i porównujemy to, co rytmiczne, z tym, co arytmiczne.
Dzień piąty
Zagłębiamy się w sygnały MIDI, poznajemy MIDI efekty, rozmawiamy o syntezatorach, samplerach, grooveboxach, drum maszynach i innych urządzeniach do tworzenia muzyki elektronicznej. Komponujemy na bazie własnych pętli perkusyjnych. Rozpatrujemy głos w kontekście muzyki. Zagłębiamy się w anatomię i uczymy się jak nasze ciało generuje głos. Rozpoznajemy akustykę pomieszczenia głosem. Tworzymy onomatopeje.

Poznajcie osoby prowadzące warsztaty:
Paulina Pikiewicz
Od 6 lat działa jako freelancerka w obszarze sztuki radiowej i dźwiękowej. Zajmuje się realizacją dokumentów dźwiękowych, słuchowisk, które samodzielnie reżyseruje, montuje, udźwiękawia, pisze scenariusze; czasami nawet dubbinguje. Tworzy autorskie podcasty, a także audycje na zamówienie. Eksperymentuje jak sound designerka, a szczególnie interesuje ją udźwiękowienie gier wideo. Jako publicystka pisze o współczesnej sztuce dźwiękowej. W swojej pracy lubi łączyć różne media – dźwięk, grafikę, performans, buduję instalacje artystyczne.
Radek Sirko
Artysta dźwiękowy, producent, realizator, kurator. Od wielu lat prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz zajęcia na uniwersytetach i uczelniach. Współtwórca wydawnictwa Audile Snow, autor filmu Pogłos/Reverberation, członek muzyczno-aktywistycznego kolektywu DESTITUTE. Wielokrotnie współpracował z magazynem Glissando i domem mody i sztuki BAZAR. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (doktorat obroniony w 2020 roku), występuje na żywo i wydaje albumy pod pseudonimem Duy Gebord.