Próżnia prześwietlona: Lukáš Jiřička + Jacek Sienkiewicz
Próżnia prześwietlona to instalacja dźwiękowa oparta na korespondencji Bronisława Malinowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza. Jest to pierwsza część swobodnej trylogii stworzonej we współpracy reżysera Lukáša Jiřički i kompozytora Jacka Sienkiewicza z trio aktorów, performerów i improwizatorów głosowych. Trylogia koncentruje się na trzech różnych formach kryzysu, załamania i dewastacji psychiki, przyjaźni, wiary i natury.
Pierwsza część, zatytułowana Próżnia prześwietlona, ukazuje kryzys przyjaźni między dwiema wybitnymi postaciami polskiej literatury, malarstwa, teatru (Witkiewicz) i antropologii (Malinowski), przyjaźni, która rozpada się z powodu kryzysu psychicznego Witkiewicza, wspólnej uciążliwej podróży do Nowej Gwinei, która została wkrótce przerwana przez wybuch I wojny światowej.
Kompozycja zostanie zaprezentowana jako przestrzenna instalacja dźwiękowa. Chociaż jest to pojedynczy utwór, jego forma jest plastyczna, zmienna i reprezentuje różne podejścia do formy muzycznej. Elektronika, perkusja, psychodelia, szczeki, wycie, bity. Mozaika dźwiękowego szaleństwa.
Utwór miał swoją radiową premierę w 2017 roku jako inauguracja działalności Studia Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika i była emitowana na antenie Polskiego Radia.
Adaptacja i reżyseria: Lukáš Jiřička
Muzyka: Jacek Sienkiewicz.
Występują: Mirosław Zbrojewicz, Klara Bielawka i Antoni Beksiak
Scenografia: Andrzej Brzoska.
W ramach wydarzenia zapraszamy na spotkanie autorskie z Lukášem i Jackiem, które poprowadzi Natalia Kaniak.
17 maja 2024 r. g. 19-21
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Biuro Dźwięku Katowice (Katowice Miasto Ogrodów IK II p.)
Plac Sejmu Śląskiego 2
✹
Lukáš Jiřička – dramaturg teatralny, reżyser projektów radioartowych (przede wszystkim dla Czeskiego Radia), twórca instalacji galeryjnych i filmów oraz publicysta (A2, HIS Voice, Respekt, Souvislosti, Hospodářské noviny, Glissando, Didaskalia, Ultra Sounds, Oáza neklidu itp.). Studiował literaturę porównawczą na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Karola w Pradze oraz dramaturgię na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, gdzie uzyskał także stopień doktora. W ramach studiów odbył staże w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie był asystentem Krystiana Lupy, oraz w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Giessen. Jest jednym z dramaturgów festiwalu muzyki „innej” Stimul w Pradze. Pracuje jako redaktor i tłumacz z języka polskiego. Jest autorem książek Identita v době otřesu /Skici o současném polském divadle/ [Tożsamość w czasach przewrotu /Szkice o współczesnym teatrze polskim, NAMU, 2010] i Dobyvatelé akustických scén /Zdobywcy scen akustycznych, NAMU, Praga, 2015 oraz Instytut Teatralny, Warszawa, 2018/. Współpracował z takimi reżyserami jak Andreas Ammer /DE/, Edit Kaldor /HU/, Petra Tejnorová /CZ/, Matyáš Dlab /CZ/ i Magda Stojowska /PL/, z duetem choreograficznym VerTeDance czy z grupami Handa Gote czy 420PEOPLE . Pracował nad kompozycjami radiowymi – głównie dla Radia Czeskiego – z takimi kompozytorami jak Jacek Sienkiewicz /PL/, Kevin Drumm /USA/, Robert Piotrowicz /PL/, Paul Wirkus /DE/, Jára Tarnovski /CZ/ czy z twórcą filmów eksperymentalnych Martinem Ježek /CZ/ i reżyser Tomáš Procházka /CZ/. Oprócz pracy dla radia i galerii realizuje filmy eksperymentalne z Martinem Ježkiem /CZ/ (Jak se dělá počasí, Hra na ohradu) i Petrem Šprinclem /CZ/ (Morava, krásná zem). Wykłada na Wydziale Filmu i Telewizji oraz na Wydziale Teatru Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest dramaturgiem platformy performatywnej Terén w Brnie.
✹
Jacek Sienkiewicz to jeden z pionierów i najważniejszych postaci polskiej sceny elektronicznej ostatnich dwóch dekad. Zaczynając od wczesnych brzmień acid i rave, a w ostatnich latach skłaniając się ku zaawansowanym, dźwiękowym eksperymentom, jest autorem kilku albumów i ponad 50 winylowych singli, których zawartość rozpięta jest pomiędzy minimal techno, a abstrakcyjnymi ambientowymi impresjami. Zawsze kroczący swoją drogą, rozwija swoje charakterystyczne brzmienie poza dominującymi trendami. Od 1999 prowadzi swoją wytwórnię Recognition, za pośrednictwem której odkrywa i promuje nietuzinkowych polskich artystów.