Marcin Dymiter: Notatki z terenu – spotkanie autorskie + Soundscape set 2.0

data wpisu: 15.11.2022

Zapraszamy Was ponownie na spotkanie autorskie z Marcinem Dymiterem poświęcone zbiorowi miniesejów pt. „Notatki z terenu” dedykowanych wielopoziomowemu postrzeganiu przestrzeni poprzez dźwięk. W ostatnim, kwietniowym spotkaniu w BWA nie udało się uczestniczyć wielu osobom dlatego zdecydowaliśmy się powtórzyć je teraz w naszej siedzibie.

Rozmowę poprowadzi: Paulina Pikiewicz, a po spotkaniu, po krótkiej przerwie zaprosimy Was na Soundscape set w wykonaniu Marcina.

Kiedy: 24.11.2022 g. 18:00
Gdzie: Studio BDK

Soundscape set jest dźwiękowym „czytaniem” miasta, jego architektury, polemiką z ideą rozrywkowych live setów granych w przestrzeni publicznej. Odnosząc się do kulturowego idiomu dj’a oraz sound systemu, soundscape set przywołuje kategorię dźwięków „nieobecnych” lub takich, które nie przystają do rozrywkowej konwencji. Każdy soundscape set jest unikatowy, specjalnie przygotowany i merytorycznie powiązany z otoczeniem, architekturą i daną sytuacją. Miasto nie pozostawia „wolnemu” dźwiękowi zbyt wiele przestrzeni.

„Nasze miasta utraciły niestety jakiekolwiek echo. Szerokie, otwarte przestrzenie współczesnych ulic nie odbijają dźwięku, we wnętrzach współczesnych budynków dźwięki są zaś pochłaniane i poddawane cenzurze. Zaprogramowane nagrania z muzyką w centrach handlowych i przestrzeniach publicznych wykluczają możliwość akustycznego uchwycenia skali przestrzeni. Nasze uszy zostały oślepione.” – Juhani Pallasmaa
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.
Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), mikro_makro (Słupsk, Flensburg). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiada za muzykę i opracowanie dźwiękowe. Współpracował także z Joanną Rajkowską, Elżbietą Jabłońską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec.
Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.